Πανεπιστημιακό Τμήμα Ηγουμενίτσας: Το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου

Share Button

Τελικά ο κίνδυνος για την αναστολή έναρξης λειτουργίας του Τμήματος Μετάφρασης και Διερμηνείας Ηγουμενίτσας επαληθεύτηκε, με την ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων για την αναστολή της έναρξης λειτουργίας 38 Τμημάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης σε όλη τη χώρα, στα οποία συμπεριλαμβάνεται δυστυχώς και το προαναφερθέν Τμήμα. Η εξέλιξη αυτή δεν ήταν «κεραυνός εν αιθρία», καθώς τα πρώτα μηνύματα και οι προειδοποιητικές βολές για τις διαθέσεις της Κυβέρνησης είχαν δοθεί.

Η αρνητική αυτή εξέλιξη, είναι επακόλουθο της συνεχούς υποβάθμισης της λειτουργίας του ισχύοντος Τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων τα τελευταία πέντε τουλάχιστον χρόνια, με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, αλλά και των πανεπιστημιακών – πρυτανικών αρχών. Είναι αποτέλεσμα της ατελούς και υπό όρους νομοθέτησης το 2018, της ίδρυσης του Τμήματος Μετάφρασης και Διερμηνείας, η λειτουργία του οποίου αφέθηκε στη διακριτική ευχέρεια της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και στη διαθεσιμότητα εκπαιδευτικού προσωπικού. Είναι τέλος αποτέλεσμα, της χωρίς σοβαρή προετοιμασία ίδρυσης μόνο στα χαρτιά του Τμήματος, κάτι που βαρύνει την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Παρ΄ όλα αυτά, σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται η απόφαση της σημερινής ηγεσίας του Υπουργείου να αναστείλει την έναρξη λειτουργίας του Τμήματος. Μια υπεύθυνη πολιτική επιβάλλει τη συνέχεια του κράτους και της διοίκησης και όχι την μονομερή κατάργηση νόμων και αποφάσεων των προηγούμενων κυβερνήσεων, χωρίς μάλιστα να έχει προηγηθεί κανένας διάλογος και καμιά ουσιαστική διαβούλευση.

Με άλλα λόγια, το Υπουργείο Παιδείας έπρεπε όχι να καταργήσει τη νομοθεσία για την ίδρυση των Τμημάτων, αλλά να επιχειρήσει να θεραπεύσει τις όποιες ατέλειες υπήρξαν στην προετοιμασία της προηγούμενης ρύθμισης, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του Τμήματος. Και προς αυτή την κατεύθυνση πρέπει να προσπαθήσουν να επηρεάσουν την λήψη των τελικών αποφάσεων, όλοι οι τοπικοί φορείς.

Συνεπώς, η λύση δεν είναι η αναστολή της έναρξης λειτουργίας του Τμήματος, αλλά η εκ των προτέρων συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων, για την επίλυση των προβλημάτων και την κάλυψη των ελλείψεων που έχουν παρατηρηθεί (όπως π.χ. τεκμηρίωση εκπλήρωσης των ακαδημαϊκών κριτηρίων, επικαιροποίηση μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας, διατύπωση γνώμης της ΑΔΙΠ κ.α.) εντός συγκεκριμένης και αποκλειστικής προθεσμίας. Ο στόχος πρέπει να είναι η έναρξη λειτουργίας του Τμήματος στον προβλεπόμενο από την ισχύουσα νομοθεσία χρόνο, χωρίς άλλα προαπαιτούμενα και χωρίς την αίρεση αποφάσεων άλλων οργάνων, αφού όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα έχουν ήδη συμμετάσχει ενεργά στην διαδικασία.

Τέλος, για να μην επιρρίπτουμε όλες τις ευθύνες στις κεντρικές Κυβερνήσεις και στις πολιτικές ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας, πρέπει επίσης να αναρωτηθούμε: η αυτοδιοίκηση και οι τοπικοί κοινωνικοί φορείς τι έκαναν – πέραν των ψηφισμάτων, διαμαρτυριών ή καταγγελιών – για να υποστηρίξουν τη βιωσιμότητα της λειτουργίας των Τμημάτων της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Ηγουμενίτσα. Τι μέτρα έλαβαν και τι έργα έκαναν για να καταστήσουν την Ηγουμενίτσα μια πόλη φιλική, οικονομική και ελκυστική για το εκπαιδευτικό προσωπικό και τους φοιτητές. Ποιες δράσεις και ποιες πρωτοβουλίες ανέλαβαν για τη σύνδεση της λειτουργίας των Τμημάτων με την τοπική οικονομία και κοινωνία. Τι λύσεις πρότειναν για την επίλυση των προβλημάτων υποδομών, πρόσβασης, στέγασης κ.α.

Αν δεν προσπαθήσουμε να δώσουμε πειστικές απαντήσεις στα ανωτέρω ερωτήματα και αν δεν αναδείξουμε την συμβολή της αυτοδιοίκησης και της κοινωνίας στη διαδικασία σχεδιασμού και υποστήριξης της λειτουργίας των Τμημάτων, τότε δυστυχώς κανένας δεν θα μας αντιμετωπίσει σοβαρά, όσα ψηφίσματα και αν εκδοθούν και όσες παραστάσεις διαμαρτυρίας και αν γίνουν.

 

Παναγιώτης Β. Νταής

Δημοτικός Σύμβουλος Ηγουμενίτσας

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *