Θεσπρωτιάδα: Η 4η Ωδή αφιερωμένη στην αρχαία Θεσπρωτική πόλη Πανδοσία

Share Button

ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑ: Αρχαία και Νέα Ιστορία της Θεσπρωτίας σε 24 Ωδές σε δεκαπεντασύλλαβους δημοτικούς παραδοσιακούς στίχους, με ιστορικές αναφορές, επεξηγήσεις- και σχόλια.
(Προλεγόμενα το γιατί και τι εστί ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑ-Βλέπε προηγούμενη δημοσίευσή μας).
Κατωτέρω

ΩΔΗ τέταρτη (4)

Η εν λόγω 4 Ωδή είναι αφιερωμένη στη αρχαία Θεσπρωτική Πόλη Πανδοσία δίπλα στις εκβολές του επίσης Θεσπρωτικού ποταμού Αχέροντα και κοντά στην άλλη Θεσπρωτική πόλη- την αναφερόμενη από τον Ομηρο στην Οδύσσεια- Εφύρα όπου ο Βασιλιάς της Ηπείρου Πύρρος (περίοδος βασιλείας του και εξουσίας 296-272 π.Χ) αν και δεν ήταν Θεσπρωτός είχε χτίσει τα ανάκτορά του στην εν λόγω εν πίονι δήμω Θεσπρωτών, δηλαδή στην γλυκιά, στην φιλόξενη Χώρα των Θεσπρωτών, στην Πόλη Πανδοσία, απ’όπου ξεκίνησαν οι τρεις απόπειρές του να καταλάβει την Ιταλία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο στρατός του τότε βασιλιά της Ηπείρου Πύρρου, Μολοσσός την καταγωγή, σήμερα περιοχή νομού Ιωαννίνων, είχε πανελλαδικό χαρακτήρα, αποτελείτο δηλαδή από στρατιώτες όχι μόνο της Ηπείρου και φυσικά της Θεσπρωτίας αλλά από τις Πόλεις όλης της αρχαίας τότε Ελλάδας.
Το σημαντικό και συνάμα λυπηρό και στενάχωρο είναι ότι αυτή η αρχαία Θεσπρωτική Πόλη η Πανδοσία η οποία προϋπήρχε επί εποχής Τρωϊκού Πολέμου και των ομηρικών χρόνων και όχι ως αποικία των Ηλείων τον 7ο αιώνα π,Χ, όπως τη θέλουν αποκλειστικά μερικοί, το αδιανόητο είναι ότι και αυτή η Πόλη σήμερα, καθώς και οι εκβολές του επίσης Θεσπρωτικού ποταμού Αχέροντα καθώς και του Θεσπρωτικού Νεκρομαντείου βρίσκονται (άκουσον άκουσον!!!) στον ανύπαρκτο κατά την αρχαιότητα Νομό Πρέβεζας!!!!!
Ως πότε η Ελληνική Πολιτεία θα αγνοεί αυτή την ιστορική αλήθεια;;;;;;
Εμείς ως λόγιοι δεν θα παύσουμε ποτέ να τις το υπενθυμίζουμε με ωδές και με εγκυρότατες ιστορικές πηγές και αναφορές ώστε να έλθει εκείνη η μέρα που θα προβεί σε ιστορική αποκατάσταση της αλήθειας και αναγνώριση της πραγματικότητας.

Λίγες Ιστορικές επεξηγήσεις πριν από την Ωδή:

Ο εν λόγω Βασιλιάς της Ηπείρου Πύρρος 296-272 π.Χ. δεν ήταν τυχαίο που είχε χτίσει τα ανάκτορά του εκεί στην πόλη Πανδοσία. Δίπλα στην πόλη ήταν χτισμένο το πανάρχαιο Θεσπρωτικό Νεκρομαντείο από το οποίο ασφαλώς επιθυμούσε να πάρει χρησμό και να μιλήσει με τους προγόνους του για την έκβαση της τύχης των πολεμικών εκστρατειών του για την κατάκτηση της Ιταλίας η οποία γειτονική χώρα ιδρυθείσα από τον Αινεία σύμφωνα με το άλλο επικό (στα λατινικά) ποίημα, την ΑΙΝΕΙΑΔΑ του Βιργίλιου έχει ως πρόγονο τον Τρώο Αινεία. Ο Πύρρος δεν ανέχονταν πλέον να έχει ως γειτόνους αυτούς τους… κακούς και ενοχλητικούς Τρωο-Λατίνους και αυτός ήταν βασικά ο λόγος που τον έσπρωξε να εκστρατεύσει τρεις φορές για να τους καταλάβει. Ήταν η μυστηριώδης φωνή των προγόνων του που του το είχε τρόπον  τινά επιβάλει!!!
Αυτό τον λόγο επικαλείται η Ωδή μας. Ας υπενθυμίσουμε επίσης ότι ο εν λόγω Πύρρος είχε ως προγόνους τον ήρωα του Τρωϊκού Πολέμου τον Αχιλλέα καθότι ο γιος του Αχιλλέα δηλαδή ο άλλος Πύρρος ή Νεοπτόλεμος νυμφευόμενος μετά τη λήξη του τρωϊκού πόλεμου περί το 1200 π.χ. δια κλήρου την χήρα του Τρώου Εκτορα, την Ανδρομάχη είχε εγκατασταθεί στην αρχαία Ηπειρο, πιθανότατα στην Πόλη Πασσαρών κοντά στα σημερινά Γιάννενα. Είχε επίσης ως πρόγονό του και τον ημίθεο στη δύναμη Ηρακλή ο οποίος είχε έλθει στο Νεκρομαντείο γιατί ο δωδέκατος άθλος που του είχε επιβάλλει ο Ευρυσθέας ήταν να απαγάγει τον Κερβερο του Αδη, όπερ και εγένετο (βλέπε και ωδή Θεσπρωτιάδας αρχαίου θεσπρωτικού ποταμού Αχέροντα). Είχε επίσης ως πρόγονό του και τον εξάδελφο του Μέγα Αλέξανδρο από την Ηπειρώτισσα μητέρα του, την Ολυμπιάδα και σύζυγος του Μακεδόνα Φιλίππου Β.
Αναφέρεται από αρχαίους Ελληνες Ιστορικούς ότι την Θεσπρωτική αρχαία Πόλη Πανδοσία την είχε κληρονομήσει στον εν λόγω Πύρρο ο Θείος ο Βασιλιάς της Ηπείρου Αλέξανδρος (δεν πρέπει να συγχέεται με τον Μέγα Αλέξανδρο ο οποίος ήταν αδελφός της μητέρας του Μεγάλου Αλεξάνδρου της Ολυμπιάδος). Ο εν λόγω Αλέξανδρος είχε έρθει στο Θεσπρωτικό Νεκρομαντείο για να το συμβουλευτεί, αλλά επειδή υπήρχε στο Λάτιο και άλλο Μαντείο Νεκρών, επήλθε σύγχυση ως προς την έκβαση της απόπειρας αυτού του Αλεξάνδρου να καταλάβει το Λάτιο της Ιταλίας.

Και να πως έχει η ιστορία.

Ο λατίνος Ποιητής Βιργίλιος στην αινειάδα του, μιμούμενος ή καλύτερα αντιγράφοντας τον Ομηρο δημιούργησε στο Λάτιο άλλο Νεκρομαντείο πλαστό οπωσδήποτε με ποταμό Αχέροντα και Ηλύσια Πεδία. Φαίνεται ήταν αυτό το Νεκρομαντείο που είχε βγάλει έναν χρησμό και έλεγε στον Βασιλιά Αλέξανδρο  να μην διασχίσει τον ποταμό Αχέροντα με τον στρατό του γιατί θα σκοτωθεί.

Κατά άλλες πηγές ο χρησμός αναφερόταν στην πόλη Πανδοσία που υπήρχε τόσο στο Λάτιο, όσο και στην Θεσπρωτία.
Ετούτος ο Βασιλιάς Αλέξανδρος νομίζοντας ότι εννοούσε τον ποταμό Αχέροντα τον Θεσπρωτικό καθώς και την Θεσπρωτική Πανδοσία τον οποίο φυσικά ποταμό δεν είχε διασχίσει με τον στρατό του, όντας ανύποπτος, παράκουσε εκείνο τον χρησμό. Ετσι θα διασχίσει το ποτάμι με τον στρατό του, όπου μετά από μια μάχη εφονεύθηκε.
Αυτά είναι γραμμένα αναλυτικά στο Βιβλίο μας “ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑ”.
Κατωτέρω η εν λόγω Ωδή και η ιστορική συνάντηση ποιητικά και επικά των πνευμάτων αυτών των μεγάλων ανδρών της ιστορίας της Ελλάδας, δηλαδή του Βασιλιά Πύρρου της Ηπείρου, του ήρωα Αχιλλέα, του Μεγάλου Αλεξάνδρου και του ημίθεου Ηρακλή, δίπλα από το Θεσπρωτικό Νεκρομαντείο και στις όχθες του ποταμού Αχέροντα ανάμεσα από τις Αχεροίδες δηλαδή τις Λεύκες που λέμε σήμερα να παρουσιάζονται τα πνεύματά τους στον Πύρρο και να τον επιβραβεύουν για τον άθλο του να κατακτήσει παρολίγον τους Λατίνους οι οποίοι ως Τρώες ήταν οι εχθροί του.

Η εν λόγω ωδή λόγω του ποιητικού και επικού της περιεχομένου προορίζεται κυρίως για τους μαθητές των Σχολείων..

Κατωτέρω οι στίχοι της εν λόγω Ωδής:

Πανδοσία

Η συνάντηση των αιώνων ήτοι τω πνευμάτων του Βασιλιά της Ηπείρου Πύρρου, με τους προγόνους αυτού δηλαδή τον Αχιλλέα, Μεγάλου Αλεξάνδρου εξάδελφος του Πύρρου Βασιλιά της Ηπείρου από την Ηπειρώτισσα μητέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου ονόματι Ολυμπιάς καθώς και του Ηρακλή ο οποίος είχε έρθει εδώ στον Θεσπρωτικό Αδη για να απαγάγει τον Κέρβερο του Αδη σύμφωνα με τον πιο επικίνδυνο δωδέκατο άθλο που του είχε επιβάλλει ο Ευρυσθέας κατά την Ελληνική Μυθολογία. να συναντώνται τα πνεύματά τους στις όχθες του Θεσπρωτικου ποταμού Αχέροντα όπου δίπλα ήταν χτισμένα τα ανάκτορα του Πύρρου στην Θεσπρωτική πόλη Πανδοσία για να τον επιβραβεύσουν για τον άθλο να κατακτήσει παραλίγο τους Λατίνους της Ιταλίας την πατρίδα δηλαδή του απογόνων του Τρώου Αινεία και φυσικά και του Τρώου Πάρη ο οποίος είχε φονεύσει τον Αχιλλέα. Ήθελε επίσης χρησμό από το Θεσπρωτικό Νεκρομαντείο επί του Αχέροντα για να κατακτήσει μετά ολόκληρη την υπόλοιπη Ελλάδα. Στο Αργος όμως της Πελοποννήσου τον περίμενε ο θάνατος.
Σημείωση: Αυτή τη φορά διηγείται η ίδια η αρχαία Ήπειρος προς την Μούσα, συνεπικουρούμενη και από τη Θεσπρωτική Μούσα δηλαδή:

Του Πύρρου τα ανάκτορα
Ηταν στη Πανδοσίια
Στις όχθες του Αχέροντα
Μέσα στη Θεσπρωτία
2
Κι από εδώ ξεκίνησε
να πάει στην Ιταλία
για να νικήσει τους εχθρούς
Προγόνους του Αινεία.
3
Και στο καλό το γυρισμό
Πήγε στη Θεσπρωτία
Απ το Νεκρομαντείο Χρησμό
Ηθελε Προφητεία
4
Εις το ποτάμι μιάν αυγή
Εβγήκε για σεργιάνι
Και εκεί αποκοιμήθηκε
Κι όνειρο τον επιάνει
5
Κάτω απ το ίσκιο το παχύ
Σ ωραία Αχεροίδα
Λεύκα τη λέτε σήμερα
Με τα πλατιά τα φύλλα
6
Κι ως γλυκαποκοιμήθηκε
Σκιές τον πλησιάζουν
Και με χαρούμενη φωνή
Τον γλυκοκουβεντιάζουν
7
Του Αχιλλέα είναι η μιά
Θέλει να τον αγγίξει
Μες στην σιγής της λησμονιάς
Τον πόνο της να πνίξει
8
Η άλλη ειν’ του Αλέξανδρου
Απ τη Μακεδονία
Του πιο Μεγάλου Βασιλιά
Στη δόξα στην ανδρεία.

Επεξήγηση:Ο μισός Μέγας Αλέξανδρος ήταν και Ηπειρώτης αφού η μητέρα του η Ολυμπιάς ήταν Ηπειρώτισσα (βασιλοπούλα των Μολοσσών)

9
Η τρίτη ειν’ του Ηρακλή
Είχε έρθει εδώ στο Αδη
Τον Κερβερο τον φύλακα
Για να τον απαγάγει
10
Ο Αχιλλεύς στο Πύρρο ειν’
Ο πρωτοπρόγονός του
Κι ο Μέγας ο Αλέξανδρος
Δευτεροεξαδελφός του
11
Και συγγενής του ο Ηρακλής
Μ όλο τ αρχοντολόι
Της εγγονής του Λάνασσας
Εκράταγε το σόι

Σημείωση : Ο Ηρακλής σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία είχε συνάψει ερωτικές σχέσεις και με μια Ηπειρώτισσα αρχαιότατη βασιλοπούλα η οποία ελέγετο Λάνασσα.
12
Πύρρο του λέει ο Αχιλλεύς
Επλήγωσες τη Ρώμη
Πατρίδα που εκάμανε
Του Πάρη οι απογόνοι !!!!!!

Σημείωση: Ως γνωστό ήταν ο Τρώος Πάρης βοηθούμενος και από τον Θεό Απόλλωνα ο οποίος είχε φονεύσει τον ήρωα Αχιλλέα. Ο εν λόγω Πάρης λοιπόν ήταν συγγενής με το Αινεία σύμφωνα με την Αινειάδα του Λατίνου Ποιητή Βιργιλίου, τον αντιγραφέα δηλαδή του ελληνικού Ποιητή μας Ομήρου .
13
Πύρρο του λέει ο Αλέξανδρος
Εφτασες ως τη Ρώμη !!!!
Αυτή που σκόπευα κι εγώ
Να καταχτήσω ακόμη !!!
14
Με τη σειρά του ο Ηρακλής
Στο χέρι Αχερoίδας
Κλάδο κρατώντας του μιλά
Λόγια χαράς κι ελπίδας
15
Πύρρο του λει εύγε σου !!!!
Με λόγια εμπιστευμένα
Να με περάσεις κόντεψες
Στη δύναμη κι ΕΜΕΝΑ !!!!!!
16
Κι αφού εδώ αντάμωσαν
Μες στη χαρά πνιγμένοι
Ολοι τους ξεχωρίστηκαν
Τρισευχαριστημένοι !!!!

Σημείωση: Γράψαμε τη ανωτέρω Ωδή εν περιλήψει και την ουσία..
Στο Βιβλίο της ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑΣ αυτή η Ωδή που είναι μακροσκελεστάτη δίνει πολλές λεπτομέρειες για τις στρατιωτικές επιχειρήσεις κατάκτησης της Ιταλίας από τον Βασιλιά της Ηπείρου Πύρρο και τον τυχαίο και μοιραίο θάνατο αυτού μετά, από κεραμίδι που του πέταξε μια Αργίτισσα γυναίκα, βοηθούμενη και από τη Θεά Ηρα η οποία ήταν η προστάτιδα του Αργους της Πελοποννήσου.

Μετά τιμής
Γρηγόριος ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ
Συγγραφέας Ελληνιστής
Δρ. του Πανεπιστημίου της Σορβόννης
Πρόεδρος του ΘΟΥΚΥΔΙΔΕΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΣΥΒΟΤΩΝ
ΙΔΡΥΤΗΣ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ ΣΥΒΟΤΩΝ

ΥΓ) α) Ακολουθούν άλλες Ωδές απο τη ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *