Δωρεάν διέλευση από την Εγνατία τάζει ο Χρ. Σπίρτζης στους κατοίκους

Share Button

Το μάτι στις τοπικές κοινωνίες, τους “Δεν Πληρώνω”, και τους βουλευτές της περιοχής, κλείνει ο υπ. Υποδομών Χρ. Σπίρτζης, εξαιρώντας από την πληρωμή διοδίων στην Εγνατία Οδό, όλους τους κατοίκους των όμορων δήμων, και τους ανέργους.

Στην απόφαση για την τιμολογιακή πολιτική των 38 διοδίων που θα εγκατασταθούν στον υπό ιδιωτικοποίηση αυτοκινητόδρομο, και την οποία υπογράφει μαζί με τον υπ. Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτο, ο κ. Σπίρτζης καθορίζει έπειτα από μεγάλη καθυστέρηση, το αντίτιμο σε τέσσερις έτοιμους νέους σταθμούς διοδίων.

Ταυτόχρονα όμως και σε μια προσπάθεια προφανώς να κατευνάσει τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας από την λειτουργία συνολικά 30 νέων σταθμών (οι 8 υπάρχουν από παλαιά), ορίζει ότι η διέλευση σε όλο το μήκος της Εγνατίας θα γίνεται δωρεάν για τους κατοίκους ή τις επιχειρήσεις των όμορων του αυτοκινητοδρόμου, περιοχών, καθώς και για τα άτομα με αναπηρία.

Στην ουσία οι απαλλαγές από την καταβολή διοδίων είναι μια οδός διαφυγής τόσο για την κυβέρνηση, όσο και για τους τοπικούς βουλευτές των νομών από όπου διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος των 658 χιλιομέτρων, μπροστά στο αδιέξοδο των νέων και παλαιών ανεκπλήρωτων υποσχέσεων για την Εγνατία. Και αυτό καθώς ο ΣΥΡΙΖΑ είναι αναγκασμένος να στηρίξει τη μνημονιακή δέσμευση για την κατασκευή δεκάδων διοδίων στην Εγνατία Οδό και τους τρεις κάθετους άξονες, την οποία λίγα χρόνια πριν κατακεραύνωνε μαζί με το κίνημα “Δεν Πληρώνω”.

Στην πράξη, η απόφαση εξαιρεί από την καταβολή διοδίων ένα πολύ μεγάλο μέρος από τους χρήστες του δρόμου, δημιουργώντας το εύλογο ερώτημα ποιος τελικά θα πληρώνει για την λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, που σήμερα ξεπερνά τα 50 εκ. ευρώ ετησίως. Ερωτηματικά δημιουργούνται και για το αν με τέτοιες απαλλαγές από την υποχρέωση καταβολής διοδίων, θα υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον για την παραχώρηση της Εγνατίας στο διαγωνισμό που προκήρυξε πρόσφατα το ΤΑΙΠΕΔ. Επίσης άγνωστο είναι κατά πόσο το Ταμείο είχε ενημερωθεί για το ακριβές περιεχόμενο της υπουργικής απόφασης.

Σύμφωνα με αυτήν, απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής διοδίων τα επιβατικά οχήματα ιδιωτικής χρήσης που ανήκουν σε ανέργους, καθώς επίσης τα επιβατικά ή και επαγγελματικά οχήματα που ανήκουν σε κατοίκους ή επιχειρήσεις όμορης του δικτύου περιοχής, υπό τους όρους που θα καθοριστούν σε απόφαση του υπ. Υποδομών και Μεταφορών. Η απαλλαγή θα ισχύει εφόσον κάθε απαλλασσόμενος διαμένει σε κύρια κατοικία εντός των ορίων των παραπάνω περιοχών. Οι δε άνεργοι, θα πρέπει να επιδεικνύουν την κάρτα ανεργίας.

Σε εξαιρετικές μάλιστα περιπτώσεις, και για συγκεκριμένο διάστημα, η υπουργική απόφαση προβλέπει ότι θα μπορούν να απαλάσσονται της επιβολής διοδίων όλες οι κατηγορίες οχημάτων, κατόπιν εντολής του αρμοδίως εξουσιοδοτημένου οργάνου της εταιρείας προς τον επικεφαλής του αντίστοιχου σταθμού διοδίων, όπου θα εφαρμόζεται το μέτρο. Εναπόκειται δηλαδή στην εταιρεία να εισηγείται ποια διόδια, πότε και για πόσο διάστημα θα κλείνουν..

Στην κοινή υπουργική απόφαση, καθορίζονται τιμές (για όσους φυσικά δεν απαλλάσσονται) στους τέσσερις έτοιμους από τον Αύγουστο σταθμούς διοδίων, δηλαδή της Παμβώτιδας, των Ευζώνων, της Μέστης και της Ιεροπηγής.

Επισημαίνεται επίσης ότι το Δημόσιο έχει ήδη ξεκινήσει διαδικασία σχεδιασμού, χρηματοδότησης, προμήθειας, εγκατάστασης και λειτουργίας, ενός ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού αναλογικού συστήματος διοδίων (με βάση τα χιλιόμετρα που διανύει κάθε οδηγός). Το σύστημα δορυφορικής τεχνολογίας ή τεχνολογίας GSM μέσω του οποίου και θα γίνονται στο μέλλον οι χρεώσεις, θα είναι σύμφωνα με την απόφαση έτοιμο το 2018.

Δεσμεύσεις ωστόσο που χαρακτηρίζονται επιεικώς ανεδαφικές απ’ όσους παρακολουθούν τις διεργασίες και γνωρίζουν το αντικείμενο, καθώς, όπως λένε χρειάζονται τουλάχιστον 3 χρόνια προετοιμασίας και σχεδιασμού για να εφαρμοσθεί στην Ελλάδα ένα παρόμοιο δορυφορικό σύστημα που θα αντικαταστήσει τα παραδοσιακά διόδια.

Τα ερωτηματικά γίνονται ακόμη περισσότερα καθώς, σύμφωνα με υπουργική απόφαση που ο ίδιος ο κ. Σπίρτζης έχει υπογράψει, το αναλογικό σύστημα διοδίων θα εφαρμοστεί όχι μόνο στην Εγνατία, αλλά ταυτόχρονα σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους της χώρας. Το γεγονός αυτό προϋποθέτει τη συνεννόηση με όλους τους παραχωρησιούχους, κάτι που ακόμη δεν έχει γίνει, όπως λένε στελέχη της αγοράς.

Και αυτό καθώς πρόκειται για ένα έργο πολύ σύνθετο, που ειδικά σε μια χώρα με τόσο ισχυρό κίνημα “Δεν Πληρώνω” απαιτεί όλα τα διερχόμενα οχήματα να καταχωρηθούν σε ενιαία ηλεκτρονική βάση δεδομένων, να τοποθετηθούν παντού κεραίες και κάμερες που θα παρακολουθούν την κίνηση, να προμηθευτούν οι οδηγοί ειδικές συσκευές και οι επαγγελματίες GPS, κ.ο.κ

ΓΙΩΡΓΟΣ ΦΙΝΤΙΚΑΚΗΣ-www.liberal.gr

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *