Το μεγαλύτερο πρόγραμμα κατασκευής δημοσίων έργων, που σφράγισαν η είσοδος της χώρας στα μνημόνια και η μεγάλη κρίση του τραπεζικού συστήματος, ολοκληρώνεται στα τέλη Μαρτίου, την ώρα που οι απαλλοτριώσεις συνεχίζουν να σκιάζουν παλιά και νέα κομμάτια των οδικών έργων, μεταθέτοντας τμήματα αυτών για το φθινόπωρο του 2017.
Μέσα στο επόμενο πεντάμηνο, στον οδικό χάρτη της χώρας θα προστεθούν περισσότερα από 900 χιλιόμετρα σύγχρονων και ασφαλών αυτοκινητοδρόμων, τα οποία θα λειτουργήσουν για την επόμενη 30ετία οι ιδιώτες εισπράττοντας διόδια στο σύνολο του εθνικού δικτύου.
Τις συμβάσεις παραχώρησης θα διαχειριστούν οι τέσσερις μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας (Ακτωρ, ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ, J&P Αβαξ, INTΡΑΚΑΤ) σε συνεργασία με τους Γάλλους της Vinci, τη γερμανική Hochtief και τους Ισπανούς της Dragados – Ferrovial, η μελλοντική συμμετοχή των οποίων στα έργα της Ιόνιας και Κεντρικής Οδού θα υποχωρήσει προς όφελος της ΤΕΡΝΑ. Το κόστος των έργων παραμένει απροσδιόριστο, σίγουρα όμως ξεπερνά τα 5 δισ. ευρώ, αφού την τελευταία δεκαετία οι ανατροπές, τα σταματήματα, αλλά και οι αποζημιώσεις κόστισαν πολύ ακριβά στη διόλου ανέφελη πορεία υλοποίησης των οδικών αξόνων.
Με μοναδική εκκρεμότητα την υπογραφή συμφωνίας που θα γράψει τον επίλογο στα έργα των Τεμπών (Ράχες Μαλιακού – Κλειδί Ημαθίας), από τα τέλη του μήνα και σταδιακά μέχρι τα τέλη Μαρτίου το Δημόσιο θα κόψει κορδέλες σε τέσσερα οδικά έργα και θα κληθεί να επιλύσει μια σειρά εκκρεμοτήτων που θα σφυρίξουν τη λήξη στο ντέρμπι των συμβάσεων παραχώρησης. Ας δούμε αναλυτικά ποια είναι η σημερινή εικόνα των έργων, τι εκκρεμότητες υπάρχουν και ποια τμήματα θα παραδοθούν μετά την ημερομηνία-ορόσημο της Ε.Ε., που είναι η 31 Μαρτίου του 2017.
Αντίρριο – Γιάννενα
Μέχρι τα τέλη του χρόνου θα πρέπει να έχουν κλείσει όλες οι εκκρεμότητες του αυτοκινητόδρομου που θα συνδέσει το Αντίρριο με τα Γιάννενα προκειμένου οι τράπεζες να βάλουν τη δική τους συμμετοχή στο έργο, που υπολογίζεται σε 150 εκατ. ευρώ. Σοβαρές αντιδράσεις εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ο παραχωρησιούχος του έργου με την τοποθέτηση πλευρικών διοδίων στην περιοχή του Αγίου Στεφάνου και της Βαρυμπόμπης, που αποτελεί τμήμα του ΠΑΘΕ που διαχειρίζεται και λειτουργεί η Ιόνια Οδός.
Στελέχη της κοινοπραξίας υποστηρίζουν ότι εάν δεν υπογραφεί μέχρι τα τέλη του χρόνου η περιβαλλοντική μελέτη των σταθμών, η οποία έχει υποβληθεί εδώ και μήνες στο υπουργείο Περιβάλλοντος, τότε κινδυνεύει να τιναχθεί στον αέρα όλη η χρηματοδότηση του έργου. Ο λόγος, όπως αναφέρουν, είναι ότι οι τράπεζες θέλουν να έχουν σαφή εικόνα για την πορεία του έργου χωρίς αβεβαιότητες και καθυστερήσεις και η εκκρεμότητα αυτή γεννάει ένα ισχυρό άλλοθι για εμπλοκή της χρηματοδότησης.
Τίποτα δεν αποκλείει νέα διετή αναβολή της λειτουργίας διοδίων, γεγονός πάντως που θα επιβαρύνει το Δημόσιο, το οποίο θα κληθεί να καταβάλλει το αντίτιμο στον παραχωρησιούχο ύψους 8 έως 10 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Κατά τα άλλα, ο αυτοκινητόδρομος συνεχίζει να ταλαιπωρείται από τις καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, που σήμερα αντιπροσωπεύουν το 12% του έργου, ποσοστό που μειώνει η εταιρεία εξαιτίας της πολιτικής μίσθωσης γης. Ωστόσο, η Ιόνια Οδός δεν θα αποφύγει την επιμήκυνση του χρονοδιαγράμματος του έργου πέραν του Μαρτίου του 2017.
Μια ιδιοκτησία εξακολουθεί να εμποδίζει την παράδοση του τμήματος από τη Φιλιππιάδα και η οποία βρίσκεται στο τέλος της παράκαμψης της Αρτας έως το στρατόπεδο Παπαγεωργίου στα Γιάννενα, μήκους 30 χιλιομέτρων. Προβληματικές περιοχές εξακολουθούν να είναι το Κρίκελλο, λίγα χιλιόμετρα πριν την Αρτα, η Ρίζα πριν από την είσοδο της σήραγγας της Κλόκοβας και η θέση Αυγό, στην ένωση της Ιόνιας Οδού με την Εγνατία.
www.newmoney.gr