Το ΚΚΕ Θεσπρωτίας για τη συζήτηση γύρω από τις πιθανές αλλαγές στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου

Share Button

Διάφορες προτάσεις και σενάρια έρχονται συνέχεια στη δημοσιότητα σε ότι αφορά τις αλλαγές στο Πανεπιστήμιο και ΤΕΙ της περιοχής π.χ.: Ένταξη τμημάτων του ΤΕΙ σε σχολές του Πανεπιστημίου (π.χ. τμήμα νοσηλευτικής, Λογοθεραπείας, Μουσικών Σπουδών, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής κ.α.), ίδρυση νέων σχολών (Γεωπονίας, Εφαρμογών Πληροφορικής και τηλεπικοινωνιών), ίδρυση νέων τμημάτων (Επιστημών Τροφίμων και διατροφής, Ειδικής Αγωγής, Μηχανολόγων Μηχανικών), ίδρυση διετών προγραμμάτων κατάρτισης από το Παν/μιο για σπουδαστές ΕΠΑΛ (Γαλακτοκομίας και τυροκομίας, Ιχθυοκαλλιέργειας, Εξυπηρέτησης θαλάσσιου τουρισμού κ.α.). Θεσμοθέτηση ερευνητικού κέντρου με Ινστιτούτα: Βιοεπιστημών, Περιβάλλοντος και αειφόρου Ανάπτυξης, Υλικών και Υπολογιστών, Ανθρωπιστικών σπουδών.

Κάλπικες υποσχέσεις, ψευδοδιλλήματα και αποπροσανατολιστική αντιπαράθεση

Η σκόπιμη σιωπή του υπουργείου και της υπεύθυνης επιτροπής για τις αλλαγές, εντείνουν την σύγχυση και την αγωνία που δικαιολογημένα υπάρχει. Επιχειρείται από τη μία η καλλιέργεια αυταπατών στους σπουδαστές ΤΕΙ, για δήθεν αναβάθμιση των σπουδών τους. Από την άλλη στους φοιτητές παρουσιάζεται (κύρια από μερίδα καθηγητών) το ΤΕΙ ως πηγή υποβάθμισης του κύρους και του έργου του Παν/μίου. Αυτή η αντιπαράθεση είναι συνέπεια της λειτουργίας των ιδρυμάτων με όρους αγοράς. Ανταγωνίζονται μεταξύ τους για το ποιό ίδρυμα είναι καλύτερο στο να πουλήσει τα «προϊόντα του». Δεν αφορά την εκπαίδευση ολοκληρωμένων επιστημόνων που συμβάλουν στην ικανοποίηση των λαϊκών αναγκών.

Το κύριο ζήτημα που πρέπει να απαντηθεί από όλους είναι: Ποιος είναι ο στόχος τέτοιων αλλαγών; Ποιος επωφελείται; Τι πρέπει να διεκδικήσουμε ώστε «να μην πληρώσουμε και πάλι το μάρμαρο οι φοιτητές- σπουδαστές, εργαζόμενοι»;

Η αλήθεια είναι ότι οι αλλαγές αυτές αποτελούν πολιτική προσαρμογής του χώρου της ανώτατης εκπαίδευσης στις παραγγελίες των μεγαλοεπιχειρηματιών. Αυτό το βρώμικο «συμβόλαιο» έχει αναλάβει η κυβέρνηση. Γι΄αυτό είναι αδιάφορη σε ότι αφορά τα «ακαδημαϊκά κριτήρια» των αλλαγών. Η όποια διαβούλευση δε για τις αλλαγές είναι προσχηματική.

Εξυπηρέτηση του περιφερειακού σχεδιασμού για την «ανάπτυξη» των κερδών των ομίλων

Πιο ειδικά πρόκειται για προσαρμογή στο στόχο της «δίκαιης ανάπτυξης», που διαφημίζει η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ. Δηλαδή τη στήριξη των κερδών μεγάλων εταιρειών της περιοχής π.χ. στον αγροτοδιατροφικό τομέα, όπως Δωδώνη, Πίνδος, Νιτσιάκος, Νηρέας κλπ. Αυτούς έρχεται να εξυπηρετήσει η δημιουργία σχολών όπως η Γεωπονική, τα προγράμματα ΕΠΑΛ (Γαλακτοκομική, ιχθυοκαλλιέργειες κλπ).Θα τους παρέχουν τσάμπα εργατικό δυναμικό μέσω πρακτικής άσκησης και μαθητείας και τσάμπα έρευνα.

Αντίστοιχα οι σχεδιασμοί αφορούν τις ανάγκες μεγαλοεπιχειρηματιών της περιοχής στον κλάδο του τουρισμού (εδώ θα εντάσσονται τμήματα για τις τέχνες-πολιτισμό), στις εφοδιαστικές αλυσίδες (Λιμάνι Ηγουμενίτσας) κ.α. Ήδη τμήματα του Παν/μίου προσαρμόζονται στις νέες προτεραιότητες του κεφαλαίου στην περιοχή (π.χ. αρωματικά φυτά- ΒΕΤ και Ιατρική). Δεν είναι τυχαίο ότι πλευρές αυτών των αλλαγών εξήγγειλε ο πρωθυπουργός στο «αναπτυξιακό συνέδριο» που έγινε στην Ήπειρο. Σε αυτά έχουν συμφωνήσει όλα τα αστικά κόμματα, οι Πρυτάνεις στο Παν/μιο και τα ΤΕΙ, η τοπική Διοίκηση (Περιφέρεια, δήμος). Το πρόσφατο νομοσχέδιο για τη δημιουργία του «Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής» είναι στην αντίστοιχη κατεύθυνση με βάση τα συμφέροντα των ομίλων στην Αττική.

Εφαρμογή της πολιτικής της ΕΕ για δημιουργία του «Ενιαίου Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης» (ΕΧΑΕ)

Οι επιχειρηματίες απαιτούν να μπορούν να «παραγγέλνουν» και να διαλέγουν δεξιότητες από ευρεία γκάμα και όχι από αποφοίτους που έχουν όλοι ολοκληρωμένες σπουδές και ίδια δικαιώματα. Αυτό προωθεί η κυβέρνηση και η ΕΕ με την δημιουργία του ΕΧΑΕ. Δηλαδή τη κατηγοριοποίηση των αποφοίτων με διαμόρφωση τμημάτων, πτυχίων, πιστοποιητικών α’, β’ και γ’ κατηγορίας, μέσα στο ίδιο το Πανεπιστήμιο. Ταυτόχρονα δημιουργούν διετή προγράμματα για ΕΠΑΛ, ετοιμάζονται να αναγνωρίσουν τα κολέγια, εντείνεται η διαβάθμιση προσόντων. Αυτό και αν είναι «αναβάθμιση» της ποιότητας των σπουδών! Αυτή είναι η «πανεπιστημοποίηση»!

Κανένα όφελος για τους αποφοίτους και τα λαϊκά στρώματα

Προφανώς αυτή η πολυκατηγοριοποίηση, μαζί με όλα τα άλλα εμπόδια που μπαίνουν για να σπουδάσει και να δουλέψει κανείς (προϋπηρεσία, εξετάσεις, σεμινάρια και πιστοποιητικά- παιδαγωγική επάρκεια κλπ) δεν πρόκειται να βοηθήσει να βρει κανείς πιο εύκολα δουλειά ή καλύτερη δουλειά. Αντίθετα ευνοεί το «διαίρει και βασίλευε» όπου οι εργοδότες θα «δείχνουν» συνεχώς τη στρατιά ανέργων για να εκβιάζουν για μείωση δικαιωμάτων και υποταγή. Αυτό σημαίνει «ανταγωνιστικός εργαζόμενος» από «ανταγωνιστικά τμήματα και σχολές». Στην εργασιακή ζούγκλα, οι απόφοιτοι να σπαράσσονται μεταξύ τους για μια κακοπληρωμένη θέση.

Εξοικονόμηση πόρων για τους ομίλους από τις συγχωνεύσεις ιδρυμάτων

Αυτός είναι ένας επιπλέον στόχος των αλλαγών. Τα έχουμε ξαναζήσει με το σχέδιο «Αθηνά», της κυβέρνηση ΝΔ – ΠΑΣΟΚ. Οι συγχωνεύσεις δε θα λύσουν, αλλά θα επιδεινώσουν τα ήδη σοβαρά προβλήματα υποβάθμισης του Παν/μίου και του ΤΕΙ: υποχρηματοδότηση, μεγάλες ελλείψεις σε μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό, περικοπές στη φοιτητική μέριμνα, τα εργαστήρια κλπ, λειτουργία των ιδρυμάτων με επιχειρηματικά κριτήρια.

Να μπουν μπροστά τα πραγματικά κριτήρια και οι ανάγκες του λαού

Εχθροί μεταξύ τους δεν είναι λοιπόν οι φοιτητές – σπουδαστές, το εκπαιδευτικό προσωπικό στα ιδρύματα. Υπάρχει κοινός εχθρός που η αντιμετώπισή του απαιτεί ΕΝΙΑΙΑ ΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΓΩΝΑ ΟΛΩΝ. Είναι η πολιτική κυβέρνησης και ΕΕ που αφορά το σύνολο των αναδιαρθρώσεων στην Ανώτατη εκπαίδευση. Πίσω από αυτό υπάρχει μόνο η ήττα.

Η απάντηση δεν είναι η διαιώνιση του διαχωρισμού σε ΑΕΙ – ΤΕΙ, η λογική «το κάθε τμήμα και ο καθένας για την πάρτη του», που καλλιεργούν ΔΑΠ, ΠΑΣΠ, ΕΑΚΚ σε ΑΕΙ και ΤΕΙ και τμήμα καθηγητών, με κριτήριο τη θέση τους, τις πιθανές μπίζνες. Μόνη ουσιαστική διέξοδος από αυτή την παράλογη κατάσταση είναι η πρόταση του ΚΚΕ για ΕΝΙΑΙΑ ΑΝΩΤΑΤΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ, ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΔΩΡΕΑ.

Το ΚΚΕ και η ΚΝΕ καλεί και μπαίνει μπροστά για να διεκδικηθούν οι ουσιαστικοί όροι που απαιτούνται για να υπάρξει αναβάθμιση και ποιότητα στις σπουδές: για χρηματοδότηση, υποδομές και μόνιμο προσωπικό, για να έχουν όλοι πρόσβαση χωρίς εμπόδια σε αναβαθμισμένες σπουδές πάνω στο αντικείμενο που επέλεξαν. Για να είναι το πτυχίο η μοναδική προϋπόθεση για την πλήρη πρόσβαση στο επάγγελμα. Για να καταργηθούν οι κατηγορίες πτυχίων και αποφοίτων. Για να υπάρχει ένα και μοναδικό πτυχίο, πανεπιστημιακού επιπέδου, σε κάθε επιστημονικό αντικείμενο με ενιαία, κοινά προγράμματα σπουδών στις αντίστοιχες σχολές. Η πάλη για να δουλεύει κανείς στο αντικείμενο που σπούδασε να συνδεθεί με την πάλη του ταξικού εργατικού κινήματος για συλλογικές συμβάσεις εργασίας και το σύνολο των εργασιακών δικαιωμάτων.

Σε αυτή την κατεύθυνση μπορεί να ανοίξει και ο δρόμος για ουσιαστικές και ριζικές ανατροπές. Γι άλλο δρόμο ανάπτυξης, με εργατική εξουσία, που το επιστημονικό και ερευνητικό προσωπικό δε θα είναι εξάρτημα των εταιριών ή υποψήφιοι άνεργοι, αλλά θα σπουδάζουν και θα εργάζονται με δικαιώματα και στόχο να ικανοποιούνται οι σύγχρονες λαϊκές ανάγκες.

Τομεακή Επιτροπή Ιωαννίνων- Θεσπρωτίας του ΚΚΕ

Τομεακή Οργάνωση Σπουδάζουσας Ιωαννίνων της ΚΝΕ

Οργάνωση Βάσης ΤΕΙ Ιωαννίνων της ΚΝΕ

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *