Πολιτικοί θεσμοί – Ανθρώπινοι χαρακτήρες και η ελληνική κοινωνία

Share Button
του Άλκη Φάτσιου
Α ! Σε πρόσφατο άρθρο μου, που δημοσιεύθηκε στον έντυπο αλλά και τον ηλεκτρονικό Τύπο, και με τον τίτλο ‘’ ΌΤΑΝ ΠΑΡΑΤΗΡΩ, ΟΤΑΝ ΒΙΏΝΩ ‘’, ασχολήθηκα με την καταγραφή πολλών, κατά περίπτωση, ανθρώπινων χαρακτήρων. Στην συνέχεια των σκέψεών μου που εκεί είχα καταθέσει, προσέκρουσα, και νομίζω εύλογα, σʼ ένα καίριο και πανάρχαιο ερώτημα :
Πώς και πότε διαμορφώνεται ένας ανθρώπινος χαρακτήρας, ποιοι είναι οι παράγοντες που επηρεάζουν ΑΜΕΣΑ και ΚΥΡΙΑ σε αυτή την διαμόρφωση ;;;
1 – Χωρίς φυσικά να διεκδικώ δάφνες ειδικού, αλλά με βάση την εν γένει κοινωνική μου εμπειρία, τα διαβάσματά μου και την – όσο το δυνατόν – κριτική μου σκέψη, νομίζω πως το ερώτημα αυτό, υπάρχει πλέον ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ, απολύτως ΑΞΙΟΠΙΣΤΗ απάντηση.
Ειδικότερα : παλαιότερα ήταν παγιωμένη η άποψη, ότι ο χαρακτήρας του ανθρώπου, ΔΙΑΜΟΡΦΩΝΕΤΑΙ κατά τρόπον ΟΡΙΣΤΙΚΟ, μέχρι και την ηλικία 6 -7 χρόνων ενός εκάστου, και ότι η διαμόρφωση αυτή ήταν αποτέλεσμα, αφ ΄ενός μεν κληρονομικών αιτίων και αφ ΄ετέρου, επιδράσεων του στενού περιβάλλοντος και κύρια του οικογενειακού. Όμως αυτή η άποψη, βάσιμα πλέον θεωρείται ΑΝΑΚΡΙΒΗΣ και ΞΕΠΕΡΑΣΜΕΝΗ, και ο γράφων ΣΥΜΦΩΝΕΙ ΑΠΟΛΥΤΩΣ με αυτή την διαπίστωση…
2 – Πλέον ΓΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟΔΕΚΤΟ, ότι η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ του ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ενός ανθρώπου, είναι μία συνεχής, διαρκής και ΔΥΝΑΜΙΚΗ λειτουργία ΣΥΝΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗΣ, αρχής γενομένης, από της βρεφικής ηλικίας και στο διηνεκές, και περιλαμβάνει κληρονομικά στοιχεία και όμοια του οικογενειακού περιβάλλοντος αφʼ ενός, και αφʼ ετέρου στοιχεία που είναι ΑΠΟΤΟΚΑ του ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ, της ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΤΜΟΣΦΑΙΡΑΣ, τα οποία δημιουργούνται κυρίως από την ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ των εκάστοτε θεσπιζομένων ΘΕΣΜΩΝ …
. Οι θεσμοί αυτοί θεσπίζονται από το ΚΡΑΤΟΣ, από την ΠΟΛΙΤΕΙΑ και είναι θεσμοί ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ, θεσμοί ΠΟΛΙΤΙΚΟΙ, θεσμοί ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ, θεσμοί ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΙ, θεσμοί ΑΙΣΘΗΤΙΚΟΙ. Με άλλα λόγια οι παραπάνω θεσμοί είναι τα ΟΡΓΑΝΑ, με τα οποία εφαρμόζονται συγκεκριμένες πολιτικές σε όλα τα παραπάνω αντικείμενα. Σύμφωνα πλέον με πολύχρονες εμπεριστατωμένες και επιστημονικά θωρακισμένες, κοινωνιολογικές μελέτες, αλλά και σύγχρονες κοινωνιολογικές αποκαλύψεις, οι ΘΕΣΜΟΙ, δηλ. οι ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ, ως ΠΛΑΙΣΙΑ ΖΩΗΣ και ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΩΝ, διαμορφώνουν με τη σειρά τους, την συνείδηση των ανθρώπων και άρα, τον τρόπο που αυτοί αντιλαμβάνονται τους άλλους συνανθρώπους τους, και διαμορφώνουν έτσι τον κώδικα συμπεριφοράς τους, δηλαδή τον ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ τους.
 Αλήθεια, πόσο ΚΑΙΡΙΟΣ και ΚΑΤΑΛΥΤΙΚΟΣ ( επιστημονικά – κοινωνιολογικά ) είναι ο ‘’ ορισμός ‘’ που έδωσε ο ΚΑΡΛ ΜΑΡΞ, ότι δηλαδή : ‘’ Η ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΟΥΣΙΑ ( χαρακτήρας, συνείδηση, συμπεριφορά ) ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΩΝ ‘’…
3 – Είναι δεδομένο πλέον, και γενικά παραδεκτό, ότι οι ΧΑΡΑΚΤΗΡΕΣ και συνεπώς οι συμπεριφορές των ανθρώπων, πρέπει να ερμηνεύονται ΚΑΙ κοινωνιολογικά όπως προανέφερα, πέραν των όποιων κληρονομικών και αυτών του οικογενειακού περιβάλλοντος στοιχείων. Ο ανθρώπινος χαρακτήρας, η ανθρώπινη ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ διαμορφώνεται, πλάθεται μέσα σε ένα ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΓΙΓΝΕΣΘΑΙ, μέσα σε συνεχή και διαρκή ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ και ΠΕΡΙΣΤΑΣΕΙΣ, και μέσα από θεσμούς που κάθε φορά ισχύουν. Εν τέλει οι επιλογές, μέσω της διαμορφωμένης με αυτόν τον τρόπο ΣΥΝΕΙΔΗΣΗΣ και ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ, μετουσιώνονται και παίρνουν την μορφή ως ΑΞΙΕΣ ΖΩΗΣ, ως ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ, γιʼ αυτούς που τις ΥΦΙΣΤΑΝΤΑΙ, αυτές τις επιλογές, αλλά και τις ΕΦΑΡΜΟΖΟΥΝ …
4 –  Στο σημείο αυτό, θα πρέπει οπωσδήποτε να σημειώσουμε, ότι οι ΘΕΣΜΟΙ, επηρεάζουν σε πολύ μεγαλύτερο βαθμό, ανθρώπους που το γνωστικό, το κοινωνικό και το εν γένει πολιτικό επίπεδο συνειδητοποιήσεως τους, ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΙ σε αυτούς να ΑΝΤΙΛΗΦΘΟΥΝ με ΚΑΘΑΡΗ ΜΑΤΙΑ, να συνειδητοποιήσουν πλήρως, ποια είναι η πραγματική τους ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ, και ποιες είναι οι πραγματικές ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ τους ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ. Η δε ‘’ αποδοχή ‘’ και η ‘’συναίνεσή ‘’ τους, ακόμα και προς τους κοινωνικούς και πολιτειακούς ΘΥΤΕΣ τους, εκεί ακριβώς στηρίζεται, δηλαδή εις την έλλειψη ΓΝΩΣΗΣ, αλλά και στην έλλειψη συνειδητοποίησης, ότι ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΡΟΣΠΑΘΟΥΝ ΝΑ ΜΑΘΟΥΝ. 💠. Στις παραπάνω ελλείψεις, θα πρέπει να προσθέσουμε και τα στοιχεία του ΦΟΒΟΥ και της ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, που διέπουν τους εκάστοτε εξουσιαζομένους, και που είναι όπλα στα χέρια της ΕΞΟΥΣΙΑΣ, της όποιας ΕΞΟΥΣΙΑΣ, μέσω της θεσπίσεως συγκεκριμένων ΘΕΣΜΩΝ, και δημιουργίας αναλόγου ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ.
. Εννοείται βεβαίως, ότι η ΑΓΝΟΙΑ και ο ΦΟΒΟΣ των εξουσιαζομένων , οφείλονται στο γεγονός ότι η ΕΞΟΥΣΙΑ, το ΚΡΑΤΟΣ και οι παραγόμενοι και χειραγωγήσιμοι από αυτό ΘΕΣΜΟΙ ( Νόμοι, κοινωνικό περιβάλλον, Μ.Μ.Ε κ.λ.π.) ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ τι ακριβώς θα ‘’ πληροφορείται ‘’ ο πολίτης, η κοινωνία, και πως αυτός θα νιώθει, συνεπεία των παραπάνω.
5 – Περαιτέρω, ένα άλλο στοιχείο που συντείνει μέσω των ΘΕΣΜΩΝ, στη διαμόρφωση του χαρακτήρα, είναι η ‘’ανάγκη’’ των ανθρώπων, ανθρώπων της παραπάνω κατηγορίας…, είτε από ΑΔΥΝΑΜΙΑ ( φτώχεια) είτε από ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ( συμφέρον ), να ανήκουν σε ΟΜΑΔΑ ( κύρια πολιτική..) και στον ηγέτη της ΟΜΑΔΑΣ, οπότε για τους ίδιους λόγους, τους κάνει να ΑΠΟΔΕΧΟΝΤΑΙ απόψεις, είτε ΗΛΙΘΙΕΣ, είτε ΑΝΑΠΟΔΕΙΚΤΕΣ, είτε ΒΛΑΠΤΙΚΕΣ ακόμα και για τους ίδιους, φοβούμενοι τα ‘’ χειρότερα’’ αν βρεθούν ΕΚΤΟΣ ΟΜΑΔΑΣ…
6 – Συνεπεία της παραπάνω ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ, παρατηρούμε ότι μπροστά σε αυτές τις ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ και φυσικά μπροστά στην ΕΛΛΗΝΙΚΗ, παρελαύνει ( Μ.Μ.Ε., διαδίκτυο )κ.λ.π. η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ως ΘΕΑΜΑ και μόνο … ακόμα και η πιο ΤΡΑΓΙΚΗ, η πιο ΑΠΑΝΘΡΩΠΗ, η πιο ΚΥΝΙΚΗ … Έτσι λοιπόν προβάλλει και γεννάται με τρόπο έντονο, η ΑΠΑΘΕΙΑ κοινωνιών και λαών, απέναντι ακόμα και στην εξαφάνιση και γενοκτονία ολόκληρων λαών ( Γάζα, Παλαιστίνη, Γιουγκοσλαβία, Ιράκ, κ.λ.π. ). Μ ε τον τρόπο αυτόν αλλά και την συχνή επανάληψη του φαινομένου από ΑΥΤΑΡΧΙΚΕΣ ΕΞΟΥΣΙΑΣΤΙΚΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ, οι ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ καθίστανται απολύτως ΧΕΙΡΑΓΩΓΗΣΙΜΕΣ, ΕΥΝΟΥΧΙΣΜΕΝΕΣ και ΑΠΑΘΕΙΣ σε όλα τα δεινά που τους συμβαίνουν.
7 –  Αν σήμερα αφήσουμε το βλέμμα μας – ένα βλέμμα όμως απαλλαγμένο από κάθε είδους παρωπίδες – να πλανηθεί σε ΟΛΟΝ τον κοινωνικό περίγυρο, σε όλη την χώρα, εκείνο που χωρίς δισταγμό θα συμπεράνουμε, είναι ότι :
Όλη η χώρα, είναι ‘’ βουτηγμένη ‘’ στην ΔΙΑΦΘΟΡΑ, στην ΣΗΨΗ και στην ΑΝΥΠΟΛΗΨΙΑ, και βαδίζει ΟΛΟΤΑΧΩΣ στην ΠΛΗΡΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΣΥΝΘΕΣΗ. Η ΒΙΑ και Η ΔΙΑΦΘΟΡΑ της εξουσίας ογκούται καθημερινά. Η ίδια Η ΒΙΑ και Η ΔΙΑΦΘΟΡΑ διαχέονται άμεσα και σε ικανό αριθμό απλών ανθρώπων, ενήλικους, ανήλικους, και η οποίες καθημερινά γιγαντώνονται. Εγκληματικές συμμορίες, σε κάθε αντικείμενο σε Δημόσιες και ιδιωτικές υπηρεσίες, κυριολεκτικά οργιάζουν. Μέσα δε σε αυτές τις Συμμορίες, περίοπτη θέση έχουν, τουλάχιστον σε επίπεδο σχηματισμού ποινικών δικογραφιών, Υπουργοί, Υφυπουργοί, Βουλευτές και άλλοι παρατρεχάμενοί τους. Αστυνομικοί συλλαμβάνονται ως μέλη συμμοριών και εγκληματικών οργανώσεων. Από κοντά και τα Κρατικά εγκλήματα Πύλου,Τεμπών, Novartis, ανεμογεννήτριες, Ο.πε.κε.πε. κ.λ.π., και ο κατάλογος μακρύς …
 Όλα τα παραπάνω συνθέτουν μια πολιτειακή και κοινωνική εικόνα, απολύτως ζοφερή, μια εικόνα που ‘’βρωμάει και ζέχνει..’’. Φυσικά αυτή η εικόνα, αυτή η σήψη δεν έγινε από την μια στιγμή στην άλλη, αλλά διαμορφώθηκε και αναπτύχθηκε σιγά – σιγά και κυρίως τα τελευταία χρόνια. Ούτε φυσικά οι άνθρωποι ξυπνήσανε κάποιο πρωῒ και είπανε, ‘’ ας βγάλουμε τώρα τον κακό εαυτό μας ‘’. Η Διαφθορά και η Βία που παρατηρούνται σήμερα σε πολύ μεγάλη κλίμακα ΚΑΙ στους απλούς πολίτες, γίνεται ΣΤΑΔΙΑΚΑ και ΒΑΘΜΙΑΙΑ, οφείλονται δε και εκπορεύονται ( όπως προανέφερα ), από το ΘΕΣΜΙΚΟ και ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ, που έχει διαμορφώσει, και διαμορφώνει συνεχώς, η εκάστοτε ΠΟΛΙΤΙΚΗ και ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ, το οποίον πλαίσιο, συν τοις άλλοις οδηγεί αναπόφευκτα στη ΦΤΩΧΕΙΑ ( ακρίβεια, πενιχροί μισθοί – συντάξεις κ.λ.π. ). Όλοι δε κατανοούμε, πως εξαιτίας της δεδομένης ΦΤΩΧΕΙΑΣ, της συντριπτικής πλειοψηφίας του Ελληνικού λαού, μια φτώχεια αποτέλεσμα ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ( δηλ. ΘΕΣΜΩΝ…), δημιουργεί ΕΝΤΑΣΗ, ΒΙΑ, ΔΙΑΦΘΟΡΑ, πρώτα- πρώτα στο κάθε σπίτι και μετά, είτε από τους ενήλικες του κάθε σπιτιού, είτε από τους ανήλικους, διαχέεται ( εξάγεται ..) στην κοινωνία.
8 – Θα ήταν παράλειψή μου, αν στα παραπάνω δεν προσέθετα ότι ΜΕΓΑΣ ΑΡΩΓΟΣ σε αυτά είναι και η ΔΙΚΑΣΤΙΚΗ ΕΞΟΥΣΙΑ ( καμία σχέση με την έννοια της Δικαιοσύνης …), μια εξουσία απόλυτα χειραγωγημένη στις εντολές της Εκτελεστικής εξουσίας ( κυβέρνηση ). Φυσικά συνεπεία των παραπάνω, είναι λογικό να δημιουργείται και να καλλιεργείται και στους πολίτες, μία κουλτούρα, και μάλιστα με βεβαιότητα, ΑΤΙΜΩΡΗΣΙΑΣ και ΣΥΓΚΑΛΥΨΗΣ αναφορικά με τους εκάστοτε ΔΗΜΟΣΙΟΥΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΣ, όταν αυτοί παρανομούν …
Οπότε δικαίως ( κατά την άποψή τους ) μεγάλος αριθμός απλών πολιτών να αναρωτιούνται σχεδόν φωναχτά : ‘’ Γιατί αυτοί και όχι εμείς ;;; …‘’
9 – Όπως είναι φυσικό, μέσα σε αυτό το παραπάνω κοινωνικό πλαίσιο, με σχεδόν ανύπαρκτο κράτος δικαίου και έλλειψη στοιχειωδών δημοκρατικών αντιλήψεων, οι ΦΑΣΙΣΤΙΚΕΣ, ΑΥΤΑΡΧΙΚΕΣ αλλά και ΠΟΙΝΙΚΑ ΚΟΛΑΣΙΜΕΣ αντιλήψεις των πολιτικών ΙΘΥΝΟΝΤΩΝ, βρίσκουν, ΔΥΣΤΥΧΩΣ πρόσφορο έδαφος για την διεύρυνση και το μεγάλωμα αυτών των αντιλήψεων και πρακτικών, σε μια κοινωνία που συνεχώς διολισθαίνει στον αυταρχισμό και στον φασισμό …
10 – Είχα, έχω, αλλά και πάντα θα έχω, μία βασική κοινωνιολογική και πολιτική ΑΡΧΗ : Καμία κοινωνική δυσπλασία ή και απλή κοινωνική ασθένεια, δεν μπορεί να θεραπευτεί, αν δεν γνωρίζουμε τα αίτια που την προκαλούν.
Συνεπώς : Είναι βαθύτατα αναποτελεσματικό, αν όχι βαθύτατα υποκριτικό, να εκφράζει κάποιος την υποτιθέμενη ή έστω πραγματική αντίθεσή του, στη ΒΙΑ, στη ΔΙΑΦΘΟΡΑ, στον ΦΑΣΙΣΜΟ, σε όποιον τομέα και αν ασχολείται, χωρίς να αναφέρεται, να ψάχνει τα ΑΙΤΙΑ που τα γεννούν… Ο γράφων, με το παρόν άρθρο, επιχειρεί ή έστω προσπαθεί, ΑΥΤΟ ΝΑ ΠΡΑΞΕΙ …
Β ! -Κλείνοντας την παράθεση των παραπάνω απόψεών μου, νομίζω ότι έγινε απολύτως φανερό, το πόσο ΑΝΑΓΚΑΙΟ είναι, όχι απλά νʼ αλλάξει, αλλά κυρίως να ‘’ ΓΚΡΕΜΙΣΤΕΙ ‘’ η ισχύουσα σήμερα ΠΟΛΙΤΙΚΗ, ΠΟΛΙΤΕΙΑΚΗ και ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ πραγματικότητα, η ΖΟΦΕΡΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ μέσα στην οποία διαβιούμε ως κοινωνία.
ΟΙ ΚΑΙΡΟΙ ΟΥ ΜΕΝΕΤΟΙ, όπως μας διδάσκει ο ΘΟΥΚΙΔΙΔΗΣ.
Απαιτούνται ενέργειες, ΠΡΑΞΕΙΣ δηλαδή, και μάλιστα ΑΜΕΣΕΣ πριν είναι αργά για όλη την ΚΟΙΝΩΝΙΑ … Μια κοινωνία, που είναι ένα μόλις βήμα, πριν την ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ και ΗΘΙΚΗ ΑΠΟΣΥΝΘΕΣΗ της… Μια κοινωνία, η οποία είναι ένα μόλις βήμα, πριν από τον, τρομακτικό σε ήχο, ‘’επιθανάτιο ρόγχο ‘’ της… Μια κοινωνία, στην οποία είναι ορατά πλέον, τα σημεία της ΑΠΟΞΕΝΩΣΗΣ και της ΑΠΟΚΟΠΗΣ, από τους ΟΜΦΑΛΙΟΥ ΛΩΡΟΥΣ, που διαχρονικά είχαμε, ως ΠΟΛΙΤΕΣ, ως ΛΑΟΣ, ως ΙΣΤΟΡΙΑ …
Ηγουμενίτσα ΑΛΚΗΣ ΦΑΤΣΙΟΣ
4- 12 -2025 ΔΙΚΗΓΟΡΟΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *