Η εισήγηση του Δημάρχου για τις πιλοτικές ρυθμίσεις στον ποδηλατόδρομο επί της οδού Κύπρου στο σημερινό Δ.Σ.

Share Button

Η πανδημία του ιού COVID-19 έφερε όλο τον κόσμο μπροστά σε μία σημαντική αλλαγή, αυτή της τήρησης της λεγόμενης «κοινωνικής απόστασης». Παράλληλα οι συνθήκες του lockdown που επιβλήθηκαν στις πόλεις μας έδειξαν ότι όταν οι μετακινήσεις περιορίζονται αυξάνονται οι ήπιοι τρόποι μετακίνησης με πρωταγωνιστές το περπάτημα και το ποδήλατο.

Οι πόλεις του κόσμου φαίνεται να βρίσκονται μπροστά σε μία σημαντική ευκαιρία να αλλάξουν τη μέχρι σήμερα πορεία τους και να στραφούν σε πιο υγιείς και φιλικές στο περιβάλλον λύσεις. Κατά τη διάρκεια τόσο του lockdown, όσο και στο διάστημα επαναφοράς, βλέπουμε αρκετές πόλεις να διευκολύνουν με έκτακτα μέτρα τους κατοίκους να περπατούν και να ποδηλατούν, διατηρώντας ωστόσο τις αποστάσεις ασφαλείας. Παράλληλα οι πόλεις ενθαρρύνονται να λαμβάνουν πιλοτικά μέτρα για τον περιορισμό της επαναφοράς της κυκλοφοριακής συμφόρησης και τη διατήρηση χαμηλών ταχυτήτων.

Η κρίση του Corona virus (COVID-19) είχε επιπλέον, τρομερό αντίκτυπο στη ζωή και την υγεία πολλών πολιτών της χώρας, καθώς και σοβαρές οικονομικές συνέπειες. Τα περιοριστικά μέτρα στις μετακινήσεις των πολιτών και οι απαιτούμενες αποστάσεις ασφαλείας, που πρέπει να τηρούνται ακόμη και με την σταδιακή άρση των μέτρων αυτών, δημιουργούν αναμφισβήτητα ένα καινούργιο τοπίο για τις αστικές μετακινήσεις. Την ίδια στιγμή παρατηρήθηκε ότι η μείωση της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας οδήγησε σε μετασχηματισμό του αστικού περιβάλλοντος σε πολλές από τις πόλεις μας. Λόγω των συνθηκών, μεγάλο μέρος των πολιτών επέλεξαν την «ενεργή μετακίνηση», δηλαδή ποδηλασία και περπάτημα, ως τους καλύτερους τρόπους για να κινούνται στην πόλη. Παρατηρήθηκε αύξηση του αριθμού των ποδηλάτων που χρησιμοποιούνται για τις καθημερινές μετακινήσεις καθώς και για άσκηση και αναψυχή. Η κρίση της πανδημίας, έγινε αφορμή να “ξαναμπεί ” στην κορυφή της δημόσιας συζήτησης το θέμα της πεζής μετακίνησης, της ποδηλασίας και της ανάγκης για αύξηση του απαιτούμενου ελεύθερου δημόσιου χώρου για πεζούς και ποδηλάτες.

Αναγνωρίζουμε ότι αυτή η στιγμή είναι ευκαιρία να μετασχηματιστούν οι μορφές αστικής μετακίνησης των πολιτών. Για το σκοπό αυτό, το Υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας, υποστηρίζει τις τοπικές αρχές, στο να πραγματοποιήσουν σημαντικές αλλαγές, με μια σειρά από εύκολες, χωρίς κόστος και ευέλικτες παρεμβάσεις στον δημόσιο χώρο τους, με στόχο να αποδώσουν περισσότερο χώρο στους πεζούς, στους ποδηλάτες, στο πράσινο και στην αναψυχή, συντάσσοντας τις «Τεχνικές Οδηγίες για τη δημιουργία προσωρινών διαδρόμων κίνησης πεζών, προσωρινών διαδρόμων κίνησης ποδηλάτου και προσωρινή δημιουργία περιοχών ήπιας κυκλοφορίας ή δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με μείωση του ορίου ταχύτητας στα τριάντα (30) χλμ/ώρα, σε τοπικές οδούς ή σε περιοχές κατοικίας» (ΦΕΚ 2448/Β΄/19.06.2020).

Ο Δήμος Ηγουμενίτσας μετά και από τις σχετικές προτάσεις που υποβλήθηκαν στην Επιτροπή Διαβούλευσης (πρακτ 1/2020), επιθυμεί να εκμεταλλευτεί τη σημαντική αυτή ευκαιρία να αλλάξει τη μέχρι σήμερα πορεία και να στραφεί σε πιο υγιείς και φιλικές στο περιβάλλον λύσεις. Προτίθεται να λάβει πιλοτικά μέτρα ώστε να διευκολύνει τους κατοίκους της πόλης της Ηγουμενίτσας να περπατούν και να ποδηλατούν, διατηρώντας ωστόσο τις αποστάσεις ασφαλείας. Σε κάθε περίπτωση ο χώρος που θα δοθεί σε πεζούς και ποδηλάτες θα παρθεί από χώρο των οδών, που σήμερα χρησιμοποιείται από το αυτοκίνητο για κίνηση και για στάθμευση.

Ως εκ τούτου, κρίνεται αναγκαία η εφαρμογή των παρακάτω κυκλοφοριακών παρεμβάσεων:

Μέτρο 1: Μείωση του εύρους της λωρίδας κυκλοφορίας οχημάτων στην οδό Κύπρου από την πλατεία Δημαρχείου ως και τη συμβολή της με την οδό Δαγκλή για τη δημιουργία διαδρόμου κίνησης ποδηλάτου. Η λωρίδα ποδηλάτου θα σηματοδοτηθεί με διαγράμμιση του οδοστρώματος (λωρίδα πάχους 20 εκ.) και τοποθέτηση πλαστικών εμποδίων (κολωνάκια) δεξιά της λωρίδας κατεύθυνσης. Στις διασταυρώσεις τα κολωνάκια παραλείπονται ενώ συνεχίζει η διαγράμμιση με διακεκομμένη γραμμή.

Μετά την εφαρμογή του μέτρου, το συνολικού πλάτος της οδού για χρήση από μηχανοκίνητα οχήματα θα είναι 8,15μ. στο οποίο περιλαμβάνονται μία λωρίδα κίνησης οχημάτων πλάτους 3,75 και εκατέρωθεν λωρίδες στάθμευσης και στάσης (ολιγόλεπτη στάθμευση).

Μέτρο 2: Μείωση του εύρους της λωρίδας κυκλοφορίας οχημάτων στην οδό Δαγκλή για τη δημιουργία διαδρόμου κίνησης ποδηλάτου. Η λωρίδα ποδηλάτου θα σηματοδοτηθεί με διαγράμμιση του οδοστρώματος (λωρίδα πάχους 20 εκ.) και τοποθέτηση πλαστικών εμποδίων (κολωνάκια) δεξιά της λωρίδας κατεύθυνσης. Θα γίνει συναρμογή της λωρίδας ποδηλάτου με το πεζοδρόμιο της παραλιακής οδού με την επέκταση της διαγράμμισης (διακεκομμένη γραμμή/λωρίδα πάχους 20 εκ.), την κατάργηση δύο θέσεων στάθμευσης και τη δημιουργία μικρής ράμπας.

Μετά την εφαρμογή του μέτρου, το συνολικό πλάτος της οδού για χρήση από μηχανοκίνητα οχήματα θα είναι 8,15μ. στο οποίο περιλαμβάνονται μία λωρίδα κίνησης οχημάτων πλάτους 3,75 και εκατέρωθεν λωρίδες στάθμευσης – στάσης.

Μέτρο 3: Δημιουργία λωρίδας ολιγόλεπτης στάθμευσης οχημάτων (στάσης) και δημιουργία χώρων στάθμευσης δικύκλων επί της οδού Κύπρου με την κατάργηση αντίστοιχων χώρων στάθμευσης. Η εφαρμογή του μέτρου θα γίνει σε όλο το μήκος της οδού Κύπρου από το ύψος της οδού Σουλίου ως και τη συμβολή της με την οδό Δαγκλή. Η ολιγόλεπτη στάθμευση (στάση) ορίζεται δεξιά της λωρίδας κυκλοφορίας με εξαίρεση την περιοχή της πλατείας Δημαρχείου όπου ορίζεται αριστερά της λωρίδας κυκλοφορίας.

Στόχος των μέτρων 1,2 και 3 είναι:

  • Η ενίσχυση της χρήσης ποδηλάτου εντός του εμπορικού κέντρου της πόλης με σκοπό την ανάπτυξη ποδηλατοδρόμων που εξυπηρετούν την καθημερινή μετακίνηση των πολιτών όχι μόνο για αναψυχή αλλά και για εργασία
  • Η αποτροπή του παράνομου διπλοπαρκαρίσματος και κατ΄ επέκταση η απαλοιφή του επαναλαμβανόμενου κυκλοφοριακού μποτιλιαρίσματος ολόκληρου του εμπορικού κέντρου της πόλης ιδιαίτερα τις ώρες αιχμής.

Μέτρο 4: Πεζοδρόμηση της οδού 8ης Δεκεμβρίου στο τμήμα μεταξύ της παραλιακής οδού (έναντι εισόδου κεντρικού χώρου στάθμευσης) και της οδού Εθνικής Αντίστασης.  Προσωρινή τοποθέτηση πλαστικών εμποδίων (κολωνάκια) για τη δημιουργία χώρου κίνησης πεζών.

Μέτρο 5: Σύνδεση του ποδηλατοδρόμου από τον κυκλικό κόμβο έμπροσθεν της Περιφερειακής Ενότητας Θεσπρωτίας (από την οδό Αγίων Αποστόλων δια μέσου της οδού Ξάνθου) με τον υφιστάμενο ποδηλατόδρομο της 49 Μαρτύρων.

Μέτρο 6: Κατάργηση της εκατέρωθεν στάθμευσης επί των οδών Κουγκίου Κιάφας (έμπροσθεν 3ου Δημοτικού Σχολείου), Φείδωνος, Θεσσαλού, Πλατείας Τιτάνης και Αγ. Δονάτου για τη δημιουργία χώρου κίνησης πεζών.και ποδηλάτων. Στόχος του μέτρου είναι η δημιουργία ενός διαδρόμου που ενώνει το 3ο Δημοτικό Σχολείο και το 2ου Γυμνάσιο Ηγουμενίτσας με την πλατεία Γιτάνων, το στάδιο Ηγουμενίτσας και κατ΄ επέκταση τον πεζόδρομο-ποδηλατόδρομο στο βόρειο παραλιακό μέτωπο της πόλης.

Η λωρίδα ποδηλάτου θα σηματοδοτηθεί με διαγράμμιση του οδοστρώματος (λωρίδα πάχους 20 εκ.) και τοποθέτηση πλαστικών εμποδίων (κολωνάκια) δεξιά της λωρίδας κατεύθυνσης. Στις διασταυρώσεις τα κολωνάκια παραλείπονται ενώ συνεχίζει η διαγράμμιση με διακεκομμένη γραμμή.

Μέτρο 7: Κατάργηση της εκατέρωθεν στάθμευσης επί της οδού Πινδάρου στην 1η Π.Ε. για τη δημιουργία διαδρόμου κίνησης ποδηλάτου. Στόχος του μέτρου είναι η δημιουργία ενός διαδρόμου που ενώνει το 2ο Γενικό Λύκειο και το κλειστό Γυμναστήριο με τον υφιστάμενο ποδηλατόδρομο της οδού 49 Μαρτύρων και κατ΄επέκταση και το παραλιακό μέτωπο της πόλης. Η εφαρμογή του μέτρου ακολουθεί κατά βάση το μοτίβο της οδού που πρόκειται να κατασκευαστεί με το έργο ¨Ανάπλαση κοινοχρήστων χώρων στην 1η Π.Ε.¨ που έχει ήδη δημοπρατηθεί και χρηματοδοτείται από το ΕΣΠΑ 2014-2020.

Η λωρίδα ποδηλάτου θα σηματοδοτηθεί με διαγράμμιση του οδοστρώματος (λωρίδα πάχους 20 εκ.) και τοποθέτηση πλαστικών εμποδίων (κολωνάκια) δεξιά της λωρίδας κατεύθυνσης. Στις διασταυρώσεις τα κολωνάκια παραλείπονται ενώ συνεχίζει η διαγράμμιση με διακεκομμένη γραμμή.

Μέτρο 8: Μονοδρόμηση των οδών εκατέρωθεν των Ο.Τ. 13 και 14 στη 2ης Π.Ε. (οικισμός Γραικοχωρίου) και πεζοδρόμηση της οδού μεταξύ των άνω Ο.Τ. για τη δημιουργία διαδρόμων κίνησης πεζών. Το μέτρο αυτό θα εφαρμοστή με την τοποθέτηση πλαστικών εμποδίων (κολωνάκια) αριστερά της λωρίδας κατεύθυνσης.

Η εφαρμογή του μέτρου ακολουθεί κατά βάση το μοτίβο της οδού που πρόκειται να κατασκευαστεί με το έργο ¨Ανάπλαση κοινοχρήστων χώρων στον οικισμό Γραικοχωρίου¨ που βρίσκεται υπό εκτέλεση και χρηματοδοτείται από το Πράσινο Ταμείο.

Μέτρο 9: Τοποθέτηση όλων των απαραίτητων πληροφοριακών και ρυθμιστικών πινακίδων και οριζόντια σήμανση με στάμπες ποδηλάτου.

Μέτρο 10: Δημιουργία διαδρόμου ποδηλάτου στην οικισμό Πλαταριάς που θα συνδέσει μέρος του παραλιακού μετώπου έμπροσθεν του κοινοτικού γραφείου (πρώην Δημαρχείο) με τον παράδρομο της κεντρικής οδού Πλαταριάς – Συβότων μέσω κυκλικής διαδρομής.

Η λωρίδα ποδηλάτου θα σηματοδοτηθεί με διαγράμμιση του οδοστρώματος (λωρίδα πάχους 20 εκ.) και τοποθέτηση πλαστικών εμποδίων (κολωνάκια) δεξιά της λωρίδας κατεύθυνσης. Στις διασταυρώσεις τα κολωνάκια παραλείπονται ενώ συνεχίζει η διαγράμμιση με διακεκομμένη γραμμή.

Πέραν της θετικής συμβολής των προτεινόμενων μέτρων στην αντιμετώπιση της πανδημίας, η εφαρμογή τους αναμένεται ότι θα συντελέσει στη γενικότερη αξιολόγηση:

(α) αυτού του είδους των έκτακτων πιλοτικών παρεμβάσεων με βάση τα αποτελέσματα που θα παρατηρηθούν και

(β) στην αξιολόγηση των ίδιων των αποτελεσμάτων ως προς τις μετακινήσεις των πολιτών, τη λειτουργία των οδών, την αποδοχή ή μη από την κοινωνία κ.λπ., ώστε να αποτελέσουν χρήσιμα στοιχεία για τον μελλοντικό προγραμματισμό των Δήμων, σε σχέση με τις αναπλάσεις στον δημόσιο χώρο τους.

Ο Δήμαρχος

 

 

Ιωάννης Λώλος

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *