Φαντάσου την Πλαταριά…

Share Button

Γράφει η Θάλεια Θεοδωρίδη*

 

Ήλιος, θάλασσα και βουνό

Φανταστείτε ένα χωριό όπου το γαλάζιο της θάλασσας ενώνεται με το γαλάζιο του ουρανού. Φανταστείτε ένα ηλιοβασίλεμα που βάφει τη θάλασσα με χρώματα πορτοκαλί και κόκκινα. Φανταστείτε, μες το κατακαλόκαιρο να φυσάει δροσερό αεράκι. Ναι, είναι η Πλαταριά.

Το παλιό χωριό πλαισιώνεται από τις κορυφές των βουνών που μοιάζουν με βασιλικά στέμματα. Ήλιος, θάλασσα, βουνό, και ελαιώνες είναι τα στοιχεία που συνθέτουν την εικόνα της Πλαταριάς. Οι κάτοικοι ασχολούνται με το ψάρεμα, με τις αγροτικές εργασίες, με την κτηνοτροφία, άλλοι έχουν δικά τους καταστήματα κι άλλοι εργάζονται στην Ηγουμενίτσα. Πάρα πολλοί είναι επίσης, ιδιοκτήτες καταλυμάτων, καφενείων, καφετεριών, καταστημάτων εστίασης, ενοικιάσεων σκαφών και οχημάτων κ.ά. Υπάρχουν εκατοντάδες καταλύματα, πολλά εξ αυτών, πολυτελή. Διαθέτει οργανωμένο λιμάνι όπου αγκυροβολούν πολλά σκάφη.

Επίσης, λειτουργούν τρία κάμπινγκ που ενισχύουν καθοριστικά, την τοπική οικονομία, καθώς, εκτός από την ενίσχυση των ντόπιων προμηθευτών, φιλοξενούν χιλιάδες ευρωπαίους τουρίστες για, τουλάχιστον, επτά μήνες το χρόνο, οι οποίοι τροφοδοτούν τα καταστήματα εστίασης της Πλαταριάς, τα σούπερ μάρκετ, τους φούρνους, τα κομμωτήρια, τα πρατήρια κλπ., αλλά και χρησιμοποιούν υπηρεσίες της Ηγουμενίτσας όπως συνεργεία, εμπορικά καταστήματα, ιατρεία κ.ά

 

Οι τουρίστες γκουγκλάρουν “Sivota

Αν κάποιος μελετήσει τα στατιστικά (insights) μιας τουριστικής επιχείρησης της Πλαταριάς στη Google Business, θα διαπιστώσει ότι οι αναζητήσεις που κάνουν οι τουρίστες είναι: «Σύβοτα δωμάτια, Σύβοτα ξενοδοχεία, Σύβοτα κάμπινγκ, λιμάνι Ηγουμενίτσα κλπ». Η επιδίωξη των επισκεπτών είναι να βρεθούν όσο πιο κοντά γίνεται στα Σύβοτα. Επιλέγουν την Πλαταριά, είτε γιατί δεν βρίσκουν κατάλυμα στα Σύβοτα, είτε γιατί αναζητούν χαμηλότερο κόστος.  Η μικρή απόσταση από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας είναι επίσης, μια διευκόλυνση γι’ αυτούς που θέλουν να διανυκτερεύσουν.

Τα καταλύματα έχουν πληρότητα, κυρίως, το 40ήμερο από τέλη Ιουλίου μέχρι τα τέλη Αυγούστου. Παράλληλα, μεγάλο μέρος των δωματίων έχει παραχωρηθεί, για διαχείριση, σε πλατφόρμες όπως η Booking και η Airbnb με ένα σημαντικό ποσοστό των εσόδων, να πηγαίνει σε αυτούς, πχ η Booking λαμβάνει 15%, συν 3% τον φόρο.

 

Εδώ δεν κυκλοφορούν ηθοποιοί και μοντέλα

Παρόλο που η Πλαταριά περιβάλλεται από ομορφιά, ο σχεδιασμός του αστικού τοπίου θα μπορούσε να είναι ακόμη πιο προσεγμένος,  συνθέτοντας μια αρμονική παλέτα σε γήινα χρώματα. Οι περισσότερες κατοικίες βέβαια, και τα καταλύματα είναι καλαίσθητα γεμάτα λουλούδια και πράσινο.

Στην Πλαταριά δεν κυκλοφορούν ηθοποιοί, μοντέλα και σχεδιαστές μόδας, όπως στα Σύβοτα. Οι τουρίστες είναι, στην πλειονότητα, οικογένειες και ζευγάρια ηλικίας 40-60+, συνήθως μικρομεσαίας και εργατικής τάξης: πολλοί Έλληνες, επισκέπτες από την Κεντρική και Δυτική Ευρώπη, καθώς και πολλοί Βαλκάνιοι.

Οι επισκέπτες αποζητούν ποιοτικό φαγητό, φρέσκο ψάρι, να απολαύσουν το ποτό τους χαλαρά δίπλα στη θάλασσα, ηρεμία και ξεκούραση. Ειδικά οι χιλιάδες φιλοξενούμενοι των κάμπινγκ, αγαπούν τη φύση, τους περιπάτους, την ποδηλασία, το ηλιοβασίλεμα, τα extreme σπορ σε κοντινές περιοχές. Για τον λόγο αυτό, ειδικά τα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης θα πρέπει να προσανατολίζονται σε μια φιλοσοφία φιλική, προς τις βασικές ομάδες-στόχους των επισκεπτών της Πλαταριάς, ως προς τη χρήση δυνατής μουσικής. Τα πρόσκαιρα έσοδα από την κατανάλωση των ντόπιων στα υπαίθρια μπαρ, είναι κατά πολύ ελάχιστα, συγκριτικά με τα έσοδα που μπορεί να φέρει ο ποιοτικός τουρισμός συνολικά στον τόπο. Οι δυσαρεστημένοι τουρίστες, συνήθως, δεν παραπονιούνται, αλλά δεν ξαναγυρίζουν και δυσφημίζουν έναν τόπο.

 

Έργα υποδομής και Πολιτισμός

Τα μεγάλα έργα υποδομής είναι απαραίτητα: βελτίωση του οδικού δικτύου και δημιουργία ποδηλατόδρομου που θα συνδέει τα καταλύματα της ευρύτερης περιοχής και θα φτάνει, γιατί όχι, στην Ηγουμενίτσα. Η αξιοποίηση και ο καθαρισμός του γραφικού μικρού ποταμού που διασχίζει το χωριό, θα δημιουργήσει μια μοναδική ατμόσφαιρα.  Είναι κρίσιμη η αξιοποίηση όλων των μικρών, παραμελημένων παραλιών,  που υπάρχουν κοντά, με σήμανση, καθαρισμούς, τουαλέτες και παροχές, πάντα με όρους αειφορίας. Επίσης, η ατελείωτη παραλία Αμμόεσσα, θα μπορούσε να μπει, κάποια στιγμή, σε πρόγραμμα μεγάλων βελτιωτικών έργων, όπως άλλωστε και η μαρίνα. Η καθαριότητα και το αποχετευτικό θα πρέπει να αντιμετωπιστούν.

Απαραίτητη είναι όμως και η επένδυση στον Πολιτισμό.  Ο Πολιτισμός είναι αυτός που προσδίδει ταυτότητα, αλλά και που κάνει έναν τόπο πραγματικά πλούσιο.

Θα πρέπει να δημιουργηθούν οι συνθήκες, ώστε να φιλοξενούνται εκθέσεις, φεστιβάλ, εκδηλώσεις γαστρονομίας, αθλητικές διοργανώσεις κ.ά΄. Το έθιμο της Βαρκαρόλας στη γιορτή της Αγίας Παρασκευής μπορεί να σχεδιαστεί με προδιαγραφές ολοκληρωμένου προγράμματος μάρκετινγκ, αποτελώντας θετικό πρόσημο για όλη την περιοχή της Θεσπρωτίας, στο πλαίσιο ενός γνήσια παραδοσιακού εορτασμού, μεγαλόπρεπου και συνάμα κατανυκτικού.

 

Βιώσιμος προορισμός

Η Πλαταριά δεν χρειάζεται να συναγωνιστεί τα Σύβοτα, ούτε να γίνει υποκατάστατο της νυχτερινής διασκέδασης της Ηγουμενίτσας για τους ντόπιους. Αρκεί να είναι ένας τόπος αυθεντικός, ένα γραφικό και γοητευτικό ψαροχώρι. Βρίσκεται σε στρατηγικό σημείο για να φτάσει κανείς στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, τον οδικό άξονα από και προς Αλβανία, αλλά και κοντινούς τουριστικούς προορισμούς.

Η εκπαίδευση των επιχειρηματιών στην ποιοτική παροχή υπηρεσιών, είναι αναγκαία. H εισαγωγή των προϊόντων αγροδιατροφής στην εστίαση και το ελληνικό πρωινό στα καταλύμματα θα αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες και θα ενισχύσουν την τοπική οικονομία.  Η τουριστική σεζόν μπορεί να επιμηκυνθεί, όταν οι επισκέπτες μένουν ευχαριστημένοι, ξανάρχονται ή συστήνουν τον προορισμό σε άλλους. Η Πλαταριά μπορεί να προσελκύσει ποιοτικό τουρισμό που καταναλώνει, εάν εφαρμόσει μια στρατηγική στο πλαίσιο της ευρύτερης βιώσιμης ανάπτυξης του Δήμου Ηγουμενίτσας.  Γιατί, μέχρι τώρα, ο Δήμος δεν έχει συμπεριλάβει την Πλαταριά σε ένα σοβαρό σχέδιο τουρισμού.

Όλοι εμείς που καταγόμαστε από αυτό το λαμπερό χωριό, έτσι το φανταζόμαστε και επιθυμούμε να το δούμε να προοδεύει, να εξελίσσεται και να αποκτά ταυτότητα και αυθεντικότητα. Όχι μόνο για την καλοκαιρινή διασκέδαση και εκτόνωση των ντόπιων, αλλά να γίνει συνειδητή επιλογή των επισκεπτών όλο τον χρόνο και να παρέχει ποιότητα ζωής στους κατοίκους της.

 

 

Θάλεια Θεοδωρίδη/Thalia Theodoridi, είναι Επικοινωνιολόγος Μ.Α., με εμπειρία στο branding τουριστικών επιχειρήσεων, καθώς και εκπαιδευτικών και πολιτιστικών οργανισμών, εκπαιδευτικός και Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων σε τμήματα Δημοσιογραφίας και Τουρισμού. Διευθύνει την επιστημονική ομάδα Σημειολόγιο Science & Culture Hub που δραστηριοποιείται στη διοργάνωση events σε θέματα αιχμής  και είναι content manager & producer στο Advanced Media Institute , thalia.theodoridi@gmail.com

1 comment on Φαντάσου την Πλαταριά…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *