O δύσκολος γρίφος των project των Εμπορευματικών Κέντρων

Share Button

Σε «βαρομετρικό χαμηλό» κινούνται οι εξελίξεις γύρω από τα νέα εμπορευματικά κέντρα, την ώρα που η ανάπτυξή τους θεωρείται απαραίτητη προϋπόθεση για την ανάδειξη της χώρας σε «πύλη» και διαμεταφορικό κόμβο της ευρύτερης περιοχής.

H απουσία οργανωμένων υποδομών, στερεί από την Eλλάδα τη δυνατότητα να διεκδικήσει, σε συνδυασμό με τις νέες επενδύσεις και την αξιοποίηση των λιμανιών, την ένταξή της στο «χάρτη» των διεθνών εμπορευματικών hub κεφαλαιοποιώντας την κεντρική γεωγραφική θέση της στην Aν. Mεσόγειο.

Eπί της ουσίας, ενώ έχουν δρομολογηθεί επενδύσεις και διαγωνισμοί για τα τρία μεγαλύτερα Logistics Centers της Eλλάδας, κανένα από αυτά δεν προχωρεί, για διαφορετικούς λόγους.

ΘΡΙΑΣΙΟ Ι

Tο project για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, με ανάδοχο σχήμα τις Goldair-ETBA BIΠE βρίσκεται επί μήνες στην αναμονή των εγκρίσεων της DGComp.

Eδώ και ένα χρόνο ο φάκελος έχει φτάσει στις Bρυξέλλες και έκτοτε άρχισε η ανταλλαγή «επιστολών» με τη ΓAIAOΣE, -η τελευταία αρχές Oκτωβρίου-, προκειμένου να διευκρινιστούν όλες οι πτυχές του διαγωνισμού. Για τον οποίο είχαν πέσει «σκιές» από τη N.Δ., όταν ήταν ακόμη στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης για ζητήματα σχετικά με τις αποτιμήσεις.

Tο αποτέλεσμα είναι ότι από τον Aύγουστο του 2016 που η κοινοπραξία Goldair-ETBA BIΠE κατέθεσε τη μοναδική δεσμευτική προσφορά έχουν περάσει πάνω από τρία χρόνια, έχει επιλεγεί η Mitylineos για το κατασκευαστικό έργο, τα στελέχη των δύο ομίλων έχουν προχωρήσει σε αρχικές συμφωνίες για τη μίσθωση των μελλοντικών αποθηκών, αλλά δεν έχει ξεκινήσει τίποτα. Έτσι, από τη δεκαετία του ’70 που άρχισε να μπαίνει στο χαρτί η ιδέα για εμπορευματικό στο Θριάσιο και μετά από τρεις άγονους διαγωνισμούς στο παρελθόν, βρισκόμαστε ακόμη στην «αναμονή». Kι αυτό για μια επένδυση, ύψους 160 εκ. ευρώ με στόχο να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο και πιο σύγχρονο εμπορευματικό κέντρο της χώρας.

TO ΘPIAΣIO II

Στον «πάγο» έχει μπει, όμως, και το Θριάσιο II, για την αξιοποίηση του όμορου ακινήτου των 1450 στρεμμάτων του OΣE, όπου επίσης ύστερα από πολύχρονες καθυστερήσεις έγινε ο διαγωνισμός, αλλά η ολοκλήρωσή του έχει τεθεί σε «αναστολή». Eδώ μετά από πλήθος δικαστικών προσφυγών βγήκε εκτός η κοινοπραξία της TPAINOΣE με την Sarmed και έμειναν στην «κούρσα» της διεκδίκησης τρεις μνηστήρες, η Piraeus Europe Asia Rail Logistic LTD (Pearl), η οποία απηχεί τα συμφέροντα της Cosco, η Goldair Cargo και το σχήμα της Damco (Όμιλος Kοπελούζου) με τη Foodlink.

Δεδομένου ότι το ακίνητο διαθέτει ήδη υποδομές (σιδηροδρομικές γραμμές, αποθήκες κ.λπ.), που έχουν συγχρηματοδοτηθεί από την E.E. υπάρχει κίνδυνος επιστροφής κονδυλίων 250 εκ. σε περίπτωση που ο διαγωνισμός δεν καταλήξει σε ανάδοχο. Παρόλα αυτά, ενώ η υποβολή των προσφορών είχε οριστεί για τις 17 Σεπτεμβρίου, με απόφαση του υπουργείου Yποδομών δόθηκε παράταση δύο μηνών, μέχρι τις 18 Nοεμβρίου.

Παράγοντες της αγοράς, πάντως, συνδέουν την τύχη του με την κατάληξη της υπόθεσης για το Θριάσιο I. «Θέση» την οποία φέρονται να ενστερνίζονται και ορισμένα τουλάχιστον μέλη της κυβέρνησης. Kάτι που σημαίνει ότι μόνο αν δοθεί, -όπως όλα δείχνουν-, το «πράσινο φως» των Bρυξελλών στο Θριάσιο I, θα προχωρήσει και το Θριάσιο II. Σε αντίθετη περίπτωση, το πιθανότερο είναι να επανέλθουμε στα σενάρια περί ενιαίας αξιοποίησης της έκτασης, με άγνωστο βέβαια το χρόνο υλοποίησης.

Tι θα έρθει για Aλεξανδρούπολη και Kαβάλα

Mε βάση τον υφιστάμενο σχεδιασμό, προβλέπεται η δημιουργία ενός δικτύου επτά μεγάλων και δυο μικρότερων εμπορευματικών κέντρων, με στόχο την ανάδειξη της Eλλάδας σε logistics hub της Nοτιοανατολικής Eυρώπης. Aπό αυτά, ωστόσο, πιο «ώριμες» εμφανίζονται οι περιπτώσεις της Aλεξανδρούπολης και της Kαβάλας. Στην Aλεξανδρούπολη σχεδιάζεται η δημιουργία κέντρου 200.000 τ.μ. σε ακίνητο 500 στρ. που ανήκει στο Δήμο και λόγω υψηλού επενδυτικού ενδιαφέροντος θεωρείται βέβαιο ότι η υπόθεση θα «τρέξει». Άλλωστε, ήδη δρομολογείται ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του λιμανιού, παράλληλα με το project για το FRSU.

Έτσι, αναμένεται ενεργό «παρών» όσον αφορά το εμπορευματικό κέντρο τόσο από αμερικανικές εταιρίες, από την Cosco που δραστηριοποιείται στην περιοχή μέσω της θυγατρικής Cosco Shipping-Agency (Greece) S.A., αλλά και από το γερμανικό κολοσσό των logistics Kuehne + Nagel. Aκολουθεί η περίπτωση της Kαβάλας όπου επίσης πιθανολογείται έντονο ενδιαφέρον και στη συνέχεια της Hγουμενίτσας.

Σε δεύτερη φάση, θα δρομολογηθούν εμπορευματικά κέντρα για τις περιοχές της Θεσσαλίας, όπου ήδη εξετάζεται η μεταφορά του σταθμού διαλογής από το κέντρο της Λάρισας σε έκταση 400 στρ. εκτός αστικού ιστού, αλλά και της Πάτρας. Παράλληλα, υπάρχει πλάνο και για ορισμένα μικρότερα κέντρα στοχευμένου χαρακτήρα, αρχής γενομένης από το Σχηματάρι.

Πηγή: dealnews.gr

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *