Ο Κλασικός Αθλητισμός (Στίβος) στην παιδική ηλικία

Share Button

proteasΜε αφορμή ερωτήσεων που δέχομαι συχνά από γονείς, σχετικά ως προς το τι κερδίζουν τα παιδιά τους από την ενασχόληση τους με τον κλασικό αθλητισμό, σας παραθέτω παρακάτω μια σειρά επιχειρημάτων όσον αφορά στα οφέλη που αποκομίζουν, όταν βέβαια υπάρχουν στόχοι και σκοποί κατά την προπονητική διαδικασία. Σίγουρα με την ενασχόληση τους σε μια αθλητική δραστηριότητα τα παιδιά μεγαλώνουν και διαμορφώνουν τον χαρακτήρα τους μέσα σε ένα υγιές περιβάλλον. Όμως ιδιαίτερα σημαντικό είναι και το πρόγραμμα προπόνησης που θα ακολουθήσουν καθώς και οι στόχοι που θα τεθούν.
Για καλύτερη κατανόηση αντικαθιστώ τη φράση κλασικός αθλητισμός στην παιδική ηλικία με τον όρο «στίβος στην παιδική ηλικία».
Ο «στίβος στην παιδική ηλικία» λοιπόν αποτελεί ένα άθλημα το οποίο μπορεί με τον καλύτερο τρόπο να θέσει τις βάσεις για την σωστή ανάπτυξη του παιδιού, να αναδείξει και να καλλιεργήσει το όποιο ταλέντο. Μάλιστα πολλοί προπονητές διαφόρων αθλημάτων υποστηρίζουν πως κάθε παιδί καλό είναι να αρχίζει την ενασχόλησή του με τον αθλητισμό από το στίβο καθώς, μέσα από τα αθλήματά του, το παιδί μαθαίνει βασικές κινητικές δεξιότητες (δρομικές, αλτικές, ριπτικές) απαραίτητες σε κάθε άθλημα που ενδεχόμενος να ακολουθήσει μετέπειτα, δηλαδή να τρέχει, να πηδάει, να υποδέχεται, να ρίχνει, να λακτίζει, να ντριπλάρει κ.λπ.
Με το όρο «στίβος στην παιδική ηλικία» σίγουρα δεν έρχονται στο μυαλό κάποιου, οι λέξεις προγραμματισμός και προπόνηση. Αυτές οι λέξεις ταυτίζονται με τον αγωνιστικό αθλητισμό, την αύξηση της απόδοσης και τον μακροχρόνιο σχεδιασμό. Όμως πέφτουν τελείως έξω όσοι πιστεύουν ότι κάνοντας στίβο τα παιδιά στην παιδική ηλικία απλά ασχολούνται με ένα ατελείωτο παιχνίδι χωρίς στόχους. Ο «στίβος στην παιδική ηλικία» ξεκινάει από ένα συγκεκριμένο επίπεδο ( σωματικό και κινητικό ) και προσπαθεί μέσα από ένα ασκησιολόγιο, όπου υπερτερεί η συναρμογή, να φτάσει σ΄ ένα υψηλότερο επίπεδο. Για όσα παιδιά δεν έχουν στόχο την εξέλιξη τους στον αγωνιστικό αθλητισμό, ο παιδικός στίβος αποτελεί μια πολύ καλή ενασχόληση κατά τον ελεύθερο χρόνο τους.
Η προπόνηση λοιπόν των παιδιών στις ηλικίες 6 έως 12 ετών στοχεύει: στην ανάπτυξη φυσικών ικανοτήτων και ικανοτήτων συναρμογής ανάλογα με τις ηλικιακές ικανότητες του κάθε παιδιού.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ ΣΥΝΑΡΜΟΓΗΣ
Η καλύτερη ηλικία για την ανάπτυξη της συναρμογής είναι η παιδική, γι΄ αυτό το λόγο η προπόνηση στίβου έχει αυτό τον στόχο. Αποτελεί το σύστημα της κινητικής ικανότητας που όσο καλύτερα είναι αναπτυγμένο τόσο πιο ευέλικτο είναι ένα παιδί και μπορεί να ανταπεξέλθει στις μετέπειτα αθλητικές του δραστηριότητες καθώς και στα αγωνίσματα του κλασικού αθλητισμού.
Οι σημαντικότερες ικανότητες συναρμογής που αναπτύσσονται είναι: Ικανότητα προσανατολισμού – Ικανότητα διαφοροποίησης – Ικανότητα αντίδρασης – Ικανότητα ισορροπίας – Ικανότητα ρυθμού.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
Η ανάπτυξη των φυσικών ικανοτήτων γίνεται παράλληλα με την ανάπτυξη ικανοτήτων συναρμογής, ανάλογα βέβαια και με την ηλικία των παιδιών. Εδώ βέβαια δίνεται προσοχή στην επιβάρυνση των παιδιών, γιατί η ικανότητα απόδοσης δεν συμβαδίζει πάντοτε με την ανθεκτικότητα τους. Η προσοχή, επικεντρώνεται στην ανθεκτικότητα, έτσι ώστε η προπόνηση να εξελίσσεται σε μια υγιής αρμονική ανάπτυξη των φυσικών ικανοτήτων.
Οι φυσικές ικανότητες που αναπτύσσονται:
Αντοχή : μέσα από παιχνίδια ή ποίκιλες μορφές προπόνησης βάση χρόνου με επιβαρύνσεις κυρίως αερόβιας μορφής.
Δύναμη: μέσα από γενική και πολύπλευρη ανάπτυξη της δύναμης με κύριο στόχο την βελτίωση της ανθεκτικότητας.
Ταχύτητα : μέσα από εκτέλεση ασκήσεων που έχουν ως στόχο την συχνότητα και ταχύτητα κίνησης ( η πιο κατάλληλη ηλικία για την αξιοποίηση της ταχύτητας είναι η παιδική 6-12 ετών).
Ευλυγισία: μέσα από κατάλληλο για την ηλικία ασκησιολόγιο ευλυγισίας- ευκινησίας.
Πιστεύω με τις αναφορές μου στις συναρμοστικές και φυσικές ικανότητες που αναπτύσσουν τα παιδιά, κατά την διάρκεια της εξάσκησης με τον κλασσικό αθλητισμό, να είναι κατανοητό και σε σας για το πόσο ωφελούνται ψυχολογικά και κυρίως σωματικά, ιδιαίτερα στις μέρες μας όπου οι συνθήκες ζωής είναι τέτοιες που περιορίζουν τον χρόνο για ικανοποιητική σωματική δραστηριότητα.

• ΚΑΠΡΙΝΙΩΤΗΣ ΣΤΡΑΤΟΣ
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής
Προπονητής Κλασ. Αθλητισμού Γ.Σ.ΠΡΩΤΕΑ ΗΓ/ΤΣΑΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *