Πρόταση του Συλλόγου “ΟΡΑΜΑ Θεσπρωτίας” για την κατασκευή ποδηλατόδρομου στην οδό Κύπρου

Share Button
Θα θέλαμε να σας ευχαριστήσουμε για την πρωτοβουλία να μας στείλετε την πρόταση , αν και θα λέγαμε ότι όπως είναι δομημένα τα σχέδια περισσότερο δυσκολεύουν παρά κατατοπίζουν. Αλήθεια οι μελετητές είδαν ότι θα περνούν τρία αυτοκινητάκια που χωράνε στην Κύπρου μια χαρά. Νταλίκες και Λεωφορεία δεν είδαν; Το αντιπαρερχόμαστε προς το παρόν και συνοψίζουμε :
1. Είναι δικαίωμα και υποχρέωση της Τ.Α και ειδικότερα των Δήμων να σχεδιάζουν τη λειτουργικότητα των πόλεων και άλλων χωρικών μονάδων τους. Η απόλυτη έννοια του Δημοκρατικού Προγραμματισμού.
Μια και η σημερινή συζήτηση γίνεται για την πόλη θα αναφερόμαστε σε δράσεις Ανάπλασης της πρωτεύουσας του Δήμου.
2. Κατά καιρούς έχουν εκπονηθεί , Γενικό Πολεοδομικό, Επιχειρησιακά σχέδια Δήμου ,Master Plan , Δήμου και Λιμένα επί μέρους μελέτες επί μελετών μεταξύ των οποίων και συγκοινωνιακές.
Μετά από όλα αυτά η πόλη παρουσιάζει τη σημερινή εικόνα με τα θετικά και τα αρνητικά της και φυσικά με σημαντικές ελλείψεις και παραμορφώσεις.
3. Το πρόγραμμα ΣΒΑΚ που εκπονείται τα τελευταία χρόνια για να ρυθμίσει λειτουργίες της πόλης δεν μπορεί να δώσει ολοκληρωμένη πρόταση διότι καλείται να προτείνει ορισμένα μόνο μέτρα και κάποιες προτάσεις ευχολόγια χωρίς κοστολόγηση και χρονοδιάγραμμα .
Φυσικά δε δίνεται ουσιαστική πρόταση για την ολιστική αντιμετώπιση του προβλήματος .
4. Η σημερινή δημοτική αρχή κληρονόμησε μια κατάσταση με αρκετές παρεμβάσεις , όπως οι πεζοδρομήσεις , άσχετα πως αφέθηκαν να λειτουργούν σήμερα , αλλά και ένα σχέδιο πόλης άναρχο χωρίς καμιά βασική πολεοδομική συγκρότηση. Η προσπάθεια που έγινε στα μέσα της δεκαετίας του 80 για παρεμβάσεις στο υπάρχων Σχέδιο Πόλης είχε ως αποτέλεσμα να εκδιωχθούν νύχτα οι μελετητές και να ματαιωθεί ο όποιος σχεδιασμός θα μπορούσε να δημιουργήσει χώρους και λειτουργίες για ανθρώπινη διαβίωση.
Τα φανερά ή μη συμφέροντα έκαναν το θαύμα τους.
Έτσι αποκτήσαμε ακόμα και… ουρανοξύστες , κυκλοφοριακή ασφυξία , έλλειψη χώρων άθλησης , πολιτισμού και κοινωνικών δραστηριοτήτων.
5. ΒΙΩΣΙΜΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Με δεδομένο ότι το ζήτημα της ύπαρξης βιώσιμων πόλεων είναι ένας από τους 17 παγκόσμιους στόχους, είναι ο 11ος συγκεκριμένα , της ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, όπως την προσδιόρισε ο ΟΗΕ , γίνεται κατανοητό πόση μεγάλη σημασία δίνεται στο σχεδιασμό, ανάπλαση ή ανασχεδιασμό πόλεων ή τμημάτων τους , παγκοσμίως .
«Κάντε τις πόλεις χωρίς αποκλεισμούς, ασφαλείς, διαλλακτικές και βιώσιμες» είναι το μήνυμα αυτής της παγκόσμιας δράσης.
Η Τ.Α και οι τοπικές Κοινωνίες λοιπόν έχουν τον πρώτο λόγο στον «ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΩΝ ΑΣΤΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΩΝ»
6. Οδός Κύπρου-Ποδηλατοδρόμος
Για την περίπτωσή έχουμε μπροστά μας μια ελλιπέστατη πρόταση που απορρέει από μια μελέτη αποσπασματική , κοντόφθαλμη, αντιεπιστημονική. Μια μελέτη που δε θέλησε να λάβει υπόψη την κοινωνικοοικονομική δομή της πόλης και τις ανάγκες κατοίκων, επαγγελματιών , επισκεπτών , αλλά και των οδηγών που υποχρεούνται να βιώνουν το μαρτύριο της οδού Κύπρου, ιδιαίτερα σε ώρες αιχμής , ώρες μετακίνησης προς την εργασία , προς τα σχολεία – φροντιστήρια ,προς εκπλήρωση άλλων καθημερινών αναγκών ,όπως φαρμακεία , γιατρούς , λογιστές, δικηγόρους υπηρεσίες και πρωτίστως στα εμπορικά της Κυπρου και των καθέτων. Δεν έλαβαν καν υπόψη ότι στην οδό Κύπρου κατοικούν εκατοντάδες οικογένειες , ούτε καν μπήκαν στον κόπο να εξετάσουν που παρκάρουν σήμερα επίσης οι κάτοικοι των πεζοδρόμων και οι θαμώνες των καταστημάτων αναψυχής τους.
Ούτε καν την εκκλησία , να εξυπηρετούνται οι πιστοί και οι προσερχόμενοι στα διάφορα μυστήρια που καθημερινά σχεδόν συμβαίνουν
Φυσικά δεν έλαβαν υπόψη την τουριστική περίοδο με το πολλαπλάσιο φορτίο κίνησης τους καλοκαιρινούς μήνες και τις γιορτές. Δεν έλαβαν υπόψη τι συμβαίνει τις βροχερές μέρες.
Δεν πρέπει φυσικά να υπολόγισαν ότι στην Κύπρου περνούν εκατοντάδες βαρέα οχήματα καθημερινά με συχνά δημιουργούν μποτιλιάρισμα ακόμα και στο άνοιγμα μιας πόρτας Ι.Χ για να κατέβει ένα παιδάκι για το φροντιστήριο ένας ανήμπορος για το γιατρό, το φαρμακείο. Για να το λύσουν αυτό σκέφτηκαν να βάλουν μια ακόμα λωρίδα λειτουργίας για Ποδηλατοδρόμο.
Τα γραφεία του συλλόγου μας είναι στην οδό Κύπρου και γινόμαστε καθημερινά θεατές εικόνων που δεν κοσμούν την πόλη, μποτιλιάρισμα ,κορναρίσματα , αντεγκλήσεις , αδυναμία διέλευσης ασθενοφόρων και άλλων οχημάτων κοινής ωφέλειας.
Η συνεχής ροή οχημάτων που θα δημιουργηθεί αν εφαρμοστεί η προτεινόμενη μελέτη, θα κόψει την πόλη στα δυο, θα δυσχεράνει τη μετακίνηση ακόμα περισσότερο ηλικιωμένων , ατόμων με κινητικά προβλήματα , καροτσάκια μικρών παιδιών , καταναλωτών.
Δεν θα επιχειρηματολογήσουμε άλλο επ αυτού παρά μόνο καλούμε για παρατήρηση την Δευτέρα το πρωί που θα ανοίξουν τα σχολεία .Τότε θα γίνει καλύτερα κατανοητό το υπάρχον πρόβλημα στην πράξη και με λίγη φαντασία το τι θα ακολουθούσε αν δημιουργηθεί και ζώνη ποδηλάτου, μαζί με άλλε τρεις λουρίδες.
Για το ζήτημα της ασφάλειας έχουν αναφερθεί διεξοδικά κι άλλοι φορείς στην ως τώρα διαβούλευση. Συμφωνούμε απόλυτα.
7 . Οι εμπειρίες του Συλλόγου
Ο σύλλογος μας έχει ιδιαιτέρους στόχους την ενημέρωση μελών , φίλων και γενικότερα της κοινωνίας σε ζητήματα που αφορούν στις Τοπικές , Εθνικές και Ευρωπαϊκές πολιτικές για τομείς της κοινωνικής , οικονομικής , περιφερειακής, περιβαλλοντικής και πολιτιστικής ζωής με έμφαση την υποστήριξη μέσω ανάλογων δράσεων ιδιαίτερων κοινωνικών ομάδων που βρίσκονται ή απειλούνται με αποκλεισμό.
Μια διαρκής και πολύ ουσιαστική δραστηριότητα είναι η εκπαίδευση μέσα κι έξω από την Ελλάδα σε ζητήματα απασχόλησης και όρων βελτίωσης ποιότητας ζωής.
Έχει αποκτηθεί σημαντική εμπειρία τόσο σε θεωρητικό επίπεδο όσο και σε στάδια λήψης αποφάσεων , σχεδιασμού και εφαρμογής παρόμοιων projects σε χώρες με ιδιαίτερη εμπειρία όπως Ισπανία , Ιταλία , Μάλτα, Γερμανία
Είμαστε στη διάθεση του Δήμου στην κατεύθυνση συνολικού σχεδιασμού των δραστηριοτήτων στης πόλης να συμβάλλουμε εθελοντικά στην κατεύθυνση αυτή
8. Πρόταση
Επειδή , όπως λέει κι ο καθηγητής Λουκόπουλος «η αστική ανάπλαση αφορά το σύνολο των επεμβάσεων που εφαρμόζονται στο χτισμένο περιβάλλον»
Πρέπει άμεσα να αρχίσουν από τον Δήμο οι διαδικασίες για εκπόνηση ενός πραγματικά ολοκληρωμένου σχεδίου ανάπλασης που θα περιλαμβάνει συνδυαστικά όλες τις λειτουργίες , όπως χώρους στάθμευσης Ι.Χ , φορτηγών , λεωφορείων , χώρους, κοινωνικούς , πολιτιστικούς , μαζικών αγορών , λαϊκές αγορές, χρήση πεζοδρόμων, αύξηση πράσινου και χώρων αναψυχής. Στο τέλος όλα αυτά θα απολήγουν στην κυκλοφοριακή ρύθμιση , όπου εκτός του Περιφερειακού που πρέπει να γίνουν πιέσεις προς κάθε κατεύθυνση για κατασκευή του επί τέλους , θα πάρει να διερευνηθούν δυνατότητες περεταίρω αξιοποίησης του εξωτερικού παραλιακού δρόμου .
Ο Δημοκρατικός προγραμματισμός που είναι σήμερα το μοντέλο άσκησης των περιφερειακών πολιτικών σε όλη την Ευρώπη και στην Ελλάδα φυσικά , δεν μπορεί να εφαρμοστεί αν δεν υπάρχουν ειλικρινείς σχέσεις ανάμεσα σε φορείς εξουσίας και προγραμματισμού με τους χρήστες των εκροών κάθε σχεδιασμού.
Αυτοί είναι οι πολίτες συνολικά και όπως εκφράζονται μέσα από τις υποομάδες οργάνωσής τους.
Στη βάση αυτή χαιρετίζουμε τη διαδικασία έκφρασης γνώμης των φορέων με μια βασική ένσταση πως πρέπει να γίνεται περισσότερη ενημέρωση των ίδιων των πολιτών
Ελπίζουμε ο Δήμος να αποσύρει αυτή την Πρόταση και να αρχίσουν ενέργειες άμεσα για συνολικότερη ρύθμιση των ζητημάτων της πόλης όπως προαναφέραμε.
Για το Οραμα Θεσπρωτίας ο Εκπρόσωπος στην Επιτροπή
Ο Πρόεδρος Διαβούλευσης
Θανάσης Μπουσης Κώστας Δημ. Παπαγιάννης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.