Θεσπρωτιάδα: Η 6η Ωδή αφιερωμένη στον Σεβάσμιο Απόστολο Παύλο που εκχριστιάνισε την Ήπειρο και την Θεσπρωτία

Share Button

ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑ: Αρχαία και Νέα Ιστορία της Θεσπρωτίας  σε 24 Ωδές σε δεκαπεντασύλλαβους δημοτικούς παραδοσιακούς στίχους, με ιστορικές αναφορές, επεξηγήσεις- και σχόλια.

(Προλεγόμενα το γιατί και τι εστί ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑ-Βλέπε προηγούμενη δημοσίευσή μας).

Ωδή Εκτη (6η)  ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑΣ η οποία  είναι αφιερωμένη στο Θείο και Σεβάσμιο Απόστολο Παύλο που εκχριστιάνισε την Ηπείρο και φυσικά και την Θεσπρωτία.

« ΠΡΟΛΕΓΟΜΕΝΑ

Πιθανότατα πολλοί ίσως θα αναρωτηθούν  , μα είναι δυνατόν να  γραφεί Ωδή για τον Απόστολο Παύλο ; . Η απάντησή μας εκ των προτέρων είναι  τούτο είναι δυνατόν σε βιβλίο που τιτλοφορείται ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑ και που τον κύριο λόγο τον έχει η Μούσα  και όχι   ο Συγγραφέας αυτού του Βιβλίου »

ΩΔΗ  6 ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑΣ:

ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

 

Πές μας Παύλε μ Απόστολε

Δυο λόγια χάρη νά’χεις

Σαν πήγες στη Νικόπολη

Χεμώνα να περάσεις

2

Νικόπολη στο Ακτιο

Ηταν μεγάλη Πόλη

Κι από εδώ Χριστιάνεψαν

Οι Ηπειρώτες όλοι

3

Κι από εδώ πρωτάρχισε

Και λάμπει σαν τον ήλιο

Η Πίστη μας στην Εκκλησιά

Και στου Χριστού Βασίλειο

4

Επωδή΅:

Χαίρε Παύλε  Απόστολε

Γεμάτος καλοσύνη

Την ανθρωπότη οπούφερες

Στην Χριστιανοσύνη!!!!!!!

 

ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ

Η εν λόγω Ωδή αριθμός  6 της ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑΣ πηγάζει, εκ της προς Τίτον Επιστολής του Αποστόλου Παύλου (3,12) όταν ο ίδιος ο Απόστολος Παύλος ή ο Απόστολος των Εθνών όπως επίσης προσαγορεύεται, είχε πάει στη Νικόπολη για να διαχειμάσει  δηλαδή να περάσει τον χειμώνα, όπως ακριβώς αναγράφεται στην εν λόγω Επιστολή αυτού προς Τίτον  δηλαδή:

«  Οταν πέμψω Αρτεμάν προς σέ  ή Τυχικόν

σπούδασον ελθείν προς με είς Νικόπολιν

εκεί γαρ κέκρικα παραχειμάσαι »

ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

« Οταν θα σου στείλω τον Αρτεμάν ή τον  Τυχικόν

, έλα γρήγορα να με ανταμώσεις στη Νικόπολη

γιατί εκεί πράγματι αποφάσισα να περάσω τον Χειμώνα»

 

ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΙΣ

Πολλές  αρχαίες ελληνικές Πόλεις έφεραν αυτό το όνομα Νικόπολις. Οι κυριότερες ήταν η της Ηπείρου (κοντά στη σημερινή Πρέβεζα ή στο Ακτιο ), η της Μακεδονίας, του Πόντου, της Μικράς Ασίας και της Συρίας.

Ωστόσο εις την οικουμενική μετάφραση εις την Γαλλική Γλώσσα  της Βίβλου (Καινής Διαθήκης ), δηλαδή το ιερότατο κι επισημότατο εκκλησιαστικό  Βιβλίο,  στο τέλος της ίδιας σελίδας  αναφορικά με την ονομασία Νικόπολης,  σαν είδος επεξήγησης  για τους πιστούς , βρήκαμε και  αναγράφεται:

« Plusieurs villes portaient ce nom dans l antiquité . Celle dont il est question ici serait une localité d’Epire sur la côte occidentale de la Grèce »

             ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

« Πολλές Πόλεις έφεραν αυτό το όνομα στην αρχαιότητα, Εκείνης όμως που γίνεται λόγος εδώ, θα είναι μια τοποθεσία  της Ηπείρου επί της δυτικής παραλιακής ζώνης  της Ελλάδας »

Βάσει των προαναφερόμενων και όταν γνωρίζουμε  την σχολαστική και λεπτομερειακή παρατηρητικότητα των Δυτικών Εξηγητών  της Βίβλου,  ο Απόστολος Παύλος  όντως διαχείμασε στη σημερινή Νικόπολη της Πρέβεζας.

 

ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΙΔΡΥΣΗΣ ΤΗΣ ΝΙΚΟΠΟΛΗΣ

Πράγματι η Νικόπολη  Ηπείρου ή η Actia Nicopolis ή η Nicopolis ad Actium, oπως αναγράφεται στα Λατινικά  ή απλά  Νικόπολις στα αρχαία Ελληνικά,  που σημαίνει ετυμολογικά η Πόλη της Νίκης , ιδρύθηκε  από τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Αύγουστο για να τιμήσει τη μεγάλη ναυτική νίκη του κατά την  Ναυμαχία του Ακτίου του Ρωμαϊκού στόλου με  αρχηγό τον Ρωμαίο Οκταβιανό, εναντίον του ηνωμένου στόλου του Μάρκου Αντωνίου και της Βασίλισσας της Αιγύπτου Κλεοπάτρας η οποία Ναυμαχία Ακτίου είχε γίνει στις  2 Σεπτεμβρίου 31 π.Χ.

Κατά συνέπεια όλες οι άλλες Πόλεις με την ίδρυση  και ονομασία της Νικόπολις-Ακτίου με αυτοκρατορική εντολή επισκιάστηκαν πλήρως  και κατά συνέπεια η Νικόπολη της Ηπείρου έγινε η πλέον γνωστή και η πιο καθοριστική Πόλη στην Ιστορία που να αναφέρεται.

Οι δε   Δυτικοί-Εξηγητές της Καινής Διαθήκης έχουν δίκαιο γράφοντας ότι η Νικόπολη την οποία επισκέφτηκε ο Απόστολος Παύλος,  θα πρόκειται για την Νικόπολη της Ηπείρου.( Βλέπε ανωτέρω)

Ετσι λοιπόν οι Ηπειρώτες και στην προκειμένη περίπτωση  και οι Θεσπρωτοί, οι οποίοι είναι οι πλησιέστεροι γείτονες της Νικόπολης ,  εκχριστιανίστηκαν,   από τα πρώτα χρόνια  του Χριστιανισμού και μάλιστα άμεσα  από τον ίδιο τον Απόστολο Παύλο.

Πιστεύουμε  όμως ότι θα υπάρξουν  αντιδράσεις και αντιφρονούντες επ’αυτού, αλλά είμεθα βέβαιοι ότι το δίκαιο βρίσκεται με την πλευρά  των Δυτικών Εξηγητών της Καινής Διαθήκης, όπως αποδείξαμε και  αναφέραμε πιο πάνω.

Κατά συνέπεια δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία ότι ο Απόστολος Παύλος, όντως πέρασε ένα ολόκληρο χειμώνα στην Νικόπολη της Ηπείρου, από  τον οποίο και όλη η Ηπειρος  εκχριστιανίστηκε. Αλλιώς για να πάει στη Ρώμη όπου εκεί θα σταυρωθεί τελικά, ο Απόστολος Παύλος έπρεπε υποχρεωτικά να διέσχιζε το Κανάλι της Κέρκυρας, δηλαδή να διέπλεε  όλο το Ιόνιο Πέλαγος.

Εκτός αυτού, σύμφωνα με την Εκκλησιαστική Ιστορία  η  πρώτη έδρα Μητρόπολης στην Ηπειρο αναφέρεται να είναι η  Μητρόπολη Νικοπόλεως .

(Βλέπε και βιβλίο Αναμνήσεις από τα Ιωάνινα-Εκδοση ΙΩΝ Περιστέρι-Αθήνα (2012, σελίδα 133), όπου το βιβλίο του PARTHEY έκδοση το 1866, αναφέρει την επαρχία της Παλαιάς Ηπείρου η οποία περιελάμβανε τις 12 κατωτέρω Μητροπόλεις δηλαδή: Νικόπολις, Δωδώναι, Εύροια, Ακνιον, Αδριανούπολις,  Αππων Φοινίκη, Αγχιασμός, Βουθρωτός , Φωτική, Κέρκυρα Νήσος, Ηθράκη  (δηλαδή η Iθάκη).

Η δε Επαρχία της Νέας Ηπείρου υπό Κονσυλάριον  περιελάμβανε  8 πόλεις τις κατωτέρω δηλαδή: Δυρράχιον η τότε Επίδαμνος, Σκάμπα, Απολλωνία , Βούλις , Αμαντία, Πουλχεριούπολης, Αυλών, Αυλίνιδος Μητρόπολις, Λίστρων και Σκεπών

Ολες αυτές οι Μητροπόλεις  τόσο στην Παλαιά όσο και στη Νέα Ηπειρο αναφέρονται ότι υπήρχαν επί Αυτοκράτορος Λεόντος του Σοφού (866-912  μ. Χ.)

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΠΑΥΛΟΥ

Γέννηση 5-15 στην  πόλη Ταρσό της Κιλικίας επί Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας  η οποία Ταρσός κατά τον Γεωγράφο Στράβωνα ήταν στα Γράμματα ανώτερη από την Αλεξάνδρεια και την αρχαία  Αθήνα.

Κοίμηση αυτού 66-68 μ.Χ. στη Ρώμη δια σταύρωσης αλλά τοποθετημένος ανάποδα ο Σταυρός. Με άλλα λόγια ο Απόστολος Παύλος έζησε και οπωσδήποτε γνώρισε προσωπικά τον Ιησού Χριστό τον Ναζωραίο. Τούτο δε είναι πολύ σημαντικό  γιατί αποτελεί και τον αυτόπτη μάρτυρα των διαδραματισθέντων γεγονότων κατά την διάρκεια της ζωής του.

Κατά την Καινή Διαθήκη  (Πράξεις 21:39)  που αναγράφεται  « Ανθρωπος ειμί Ιουδαίος  Ταρσεύς » είχε γεννηθεί με το όνομα Σαούλ και αρχικά ο Παύλος ήταν διώκτης του Χριστιανισμού.

Οταν όμως πήγαινε στη Δαμασκό όπως αναγράφει ο ίδιος, είδε  στο δρόμο ένα φως μεγάλο και λαμπρότατο όπου του έλεγε: Σαούλ Σαούλ τι με διώκεις ; δηλαδη Σαούλ γιατί με καταδιώκεις ;

Ο Παύλος ρωτώντας τη φωνή αυτή,  του απεκάλυψε ότι είναι ο Ιησούς ο Ναζωραίος και του πρότεινε  να πάει στη Δαμασκό όπου θα συναντήσει τον Ανανία ο οποίος θα του πει τι του επιφυλάσσει ο Θεός , πράγμα το οποίο και έγινε.

Ο Απόστολος Παύλος είναι ο Συγγραφέας των Επιστολών που διαβάζουμε κάθε Κυριακή κατά τη διάρκεια της θείας Λειτουργίας οι οποίες είναι:

Προς Ρωμαίους

Προς Κκορινίους Α

Προς ΚορινθίουςΒ

Προς Γαλάτας

Προς Εφεσίους

Προς Θεσσαλονικείς Α

Προς Θεσσαλονικείς Β

Προς Τιμόθεον Α

Προς Τιμόθεον Β

Προς Τίτον

Προς Φιλήμονα

Προς Εβραίους.

Ολες δε οι ανωτέρω Επιστολές  αποτελούν ένα πολύ μεγάλο τμήμα της Καινής (της  Νέας  θα πει)  Διαθήκης σε σύγκριση με την Παλαιά  Διαθήκη.

Οσοι δε ιστορικοί προσπάθησαν να  βάλουν κάποια τάξη χρονολογικά, δηλαδή πότε ακριβώς και ποια ημερομηνία πραγματοποιήθηκαν αυτά τα ταξίδια του Αποστόλου Παύλου στις προαναφερόμενες Πόλεις,  αποτελούν υποθέσεις και εικασίες προσωπικές των εκάστοτε Ιστορικών και δεν πρέπει να λαμβάνονται υπ όψη, ως απόδειξη.

Χαρακτηριστική ήταν επίσης η επίσκεψη του Αποστόλου Παύλου στην Αθήνα και η αναφορά του στον Αγνωστο Θεό.

Τέλος θα πρέπει να αναφερθεί και το εξής σε ότι αφορά το όνομα Πρέβεζα με την εξής ετυμολογία. Για πρώτη φορά το όνομα αναφέρεται το 1282. Ετυμολογικά δε που είναι σλαβικής προέλευσης από τη λέξη πρεβέζ και σημαίνει διαμετακόμιση,  δηλαδή η μεταφορά των ζώων αρχικά καθώς και των προϊόντων  με βάρκες  δια θαλάσσης από την Πόλη στο απέναντι Ακτιο.

Η εκδοχή του Παναγιώτη Αραβαντινού  στο βιβλίο του Χρονογραφία της Ηπείρου εκδοθέν το 1862, ότι η λέξη Πρέβεζα, είναι Ιταλικής  προέλευσης από το  ρήμα Provizione (εκεί που προμηθεύονταν,  εκεί που βγαίνουν τα πολλά  γεωργικά προϊόντα ) δεν πρέπει να ευσταθεί καθότι η παρουσία των Βενετσιάνων  στην παραλιακή Ηπειρο αρχίζει από το 1386 μ.Χ. Πρωτύτερα (1240-1296) η παραλιακή αυτή ζώνη της Ηπείρου είχε δοθεί ως προίκα στις θυγατέρες  των τότε Δεσποτών της Ηπείρου, Ελένης και Θαμάρ και αυτή η ζώνη ανήκε στους  Φράγκους  Ανδεγαυούς Πρίγκιπες  της Νεάπολης και της Σικελίας. Λέγονται δε Ανδεγαυοί  διότι κατάγονταν από την Πόλη Ανδού ή Anjou  στα Γαλλικά  η οποία  Πόλη βρίσκεται στη σημερινή Γαλλία.

Πνευματικό Ημερολόγιο (Σημειώσεις για τον 21ο αιώνα): ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ ...

Αρχαία Νικόπολη: Αγέρωχη και επιβλητική (Μέρος Α') | Άγνωστη Ελλάδα

Αρχαία Νικόπολη

Αρχαία Νικόπολη - Ρωμαϊκός Δρόμος Photo from Nikopolis in Preveza ...

Αρχαία Νικόπολη

Μετά τιμής

Γργόριος ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συγγραφέας Ελληνιστής

Δρ. του Πανεπιστημίου της Σορβόννης

Πρόεδρος του ΘΟΥΚΥΔΙΔΕΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΣΥΒΟΤΩΝ

ΙΔΡΥΤΗΣ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΚΟΥ ΜΟΥΣΕΙΟΥ  ΣΥΒΟΤΩΝ

 

 

ΥΓ Ακολουθούν άλλες Ωδές απο τη ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *