Θεσπρωτιάδα συνέχεια: 9η Ωδή για το απελευθερωτικό κίνημα του εκ Παραμυθίας ορμώμενου Διονυσίου του Φιλοσόφου

Share Button

(Συνέχεια)

(ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑ: Αρχαία και Νέα Ιστορία της Θεσπρωτίας  σε 24 Ωδές σε δεκαπεντασύλλαβους δημοτικούς παραδοσιακούς στίχους, με ιστορικές αναφορές, επεξηγήσεις- και σχόλια.

(Προλεγόμενα το γιατί και τι εστί   ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑ Βλέπε προηγούμενη δημοσίευσή μας).

Κατωτέρω

ΩΔΗ  εννάτη της  ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑΣ

Η εν λογω 9η  Ωδη της ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑΣ διαπραγματεύεται:

ΤΟ  ΑΠΕΛΕΥΘΩΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑ  ΤΟΥ ΕΚ ΠΑΡΑΜΥΘΙΑΣ ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ  ΤΟΥ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΟΥΜΕΝΩΝ  ΤΟΤΕ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΣΤΙΣ 7 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ   1611 μ..Χ.

 

Ηλιε  μακροταξιδευτή

Στου Ουρανού τον θόλο

Οπου θωρείς το τ έγινε

Μέσα στον κόσμο όλο

2

Χαμπήλωσε περικαλώ

Απ τα ουράνια πλάτη

Τον Πίσκοπο  Φιλόσοφο

Για να μας πεις λιγάκι

3

Κι ο Ουρανός  χαμπήλωσε

Απο τα υψωμένα

Κι αυτά τα λόγια αρχινά

Και λέει προς τον καθένα

4

Ο Πίσκοπος Φιλόσοφος

Ο άνδρειο-Διονύσης

Εφυγε  απ την Παραμυθιά

Να φέρει  κλάδους νίκης

4

Με άνδρες χίλιους Θεσπρωτούς

άσκιαχτοι και με άχτι

Υψωσε  μες στα Γιάννενα

Της Λευτεριάς Μπαιράκι

5

Οι Τούρκοι τον επιάσανε

Φρικτή η τιμωρία

Μα η φλόγα ήταν άσβεστη

για την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΑ !!!

 

Στα κάτεργα τον ρίξανε

Η ζήση του θα λήξει

Και το κεφάλι τούκοψαν

Σιμά στο  Κυπαρίσσι

5

Μα οι ρίζες του Κυπαρισσιού

Θέργιαψαν μες στο χώμα

Και ξαναπετάχτηκανε

Στο ηρωικό ΕΙΚΟΣΙ-ΕΝΑ

6

Στέλνοντας  τον χαιρετισμό

Μηνάν στην Αγια Λαύρα

Στα όπλα για την Λευτεριά

Για Ανάστασης  καμπάνα

7

Κι υψώθηκε  το Φλάμπουρο

Μες στην Αγία Λαύρα

Απ τον Δεσπότη Γερμανό

Επίσκοπο στην Πάτρα

 

Ηθικόν Δίδαγμα: Η ελληνική Επανάσταση στις 25 Μαρτίου 1821 κατά την Ιστορία κηρύχθηκε  κι ευλογήθηκε από τον Επίσκοπο Πατρών τον Παλαιών Πατρών Γερμανό  στην Μονή Αγία Λαύρα στα Καλάβρυτα ο οποίος παραδειγματίστηκε προηγουμένως από τον Θεσπρωτό  Διονύσιο τον Φιλόσοφο λαμβάνοντας  την σκυτάλη δηλαδή την δάδα της ελευθερίας του έτους 1611.

Ιωάννινα: Το μνημείο του Διονυσίου Σκυλοσόφου | Άγνωστη Ελλάδα

Προτομή του Διονυσίου Φιλοσόφου στα Ιωάννινα

 

ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΣΥΝΤΟΜΕΣ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΕΠΕΞΗΓΗΣΕΣ

Ο Διονύσιος είχε γεννηθεί  το 1546  στο Αιδονάτ  δηλαδή στην Παραμυθιά  Θεσπρωτίας . Σε ηλικία 15 ετών  πήγε στην Ιταλία στην Πάδουα  και εκεί σπούδασε Ιατρική, Φιλοσοφία  απ όπου και το παρωνύμιο Φιλόσοφος, Αστρονομία και Ποιητική.

Το 1582 βρίσκουμε αυτόν στην Κωνσταντινούπολη όπου το ίδιο έτος χειροτονήθηκε Μητροπολίτης  Λάρισας και Τρίκκης.

Το 1600 οδήγησε μια εξέγερση  Γεωργών εναντίον των Τούρκων στα Αγραφα. Λόγω του επαναστατικού του χαρακτήρος και των  επαναστατικών αυτού λόγων  δημοσίως οι οποίοι δεν ταίριαζαν με το σχήμα του κληρικού, πέταξε τα ράσα δηλαδή εγκατέλειψε τον τίτλο του Μητροπολίτου Λάρισας και  Τρίκκης  και εγκαταστάθηκε στη Θεσπρωτία  όπου στο Μοναστήρι ΔΙΧΟΥΝΙ –ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΣ εγκατέστησε το Στρατηγείο του για απελευθερωτικά  κινήματα.

Ετσι, στις 7 Σεπτεμβρίου 1611 υπό την αρχηγία του Επίσκοπου Διονυσίου του Φιλοσόφου τον οποίο οι Τούρκοι αποκαλούσαν σκωπτικά δηλαδή χλευαστικά και ειρωνικά  Σκυλόσοφο με ένα σώμα ανδρών άνω των χιλίων ατόμων, Γεωργών και Ποιμένων ως επί το πλείστον από την Παραμυθιά, Ηγουμενίτσα  και από  άλλα  Χωριά της Θεσπρωτίας, ένοπλοι ξεκίνησαν και επιτέθηκαν εναντίον των πρώτων τούρκικων τότε χωριών Ζαραβούτσι και Τουρκογρανίτσα, φονεύοντας όλους του εκεί Τούρκους. Μετά από τρεις ημέρες  μπήκαν μέσα στα Γιάννενα προβαίνοντες σε σφαγές Οθωμανών. Πυρπόλησαν δε το Διοικητήριο του Τούρκου Διοικητού Ιωαννίνων τον Οσμάν Πασά. Οι Τούρκοι έδειχνα να τα έχουν χαμένα από αυτό το αιφνίδιο απελευθερωτικό κίνημα,  τελικά  όμως κατέστειλαν αυτή την Επανάσταση. Ο δε Διονύσιος κατόπιν προδοσίας όπως γράφουν οι Ιστορικοί, συνελήφθη και γδάρθηκε ζωντανός.  Παρουσιασθείς δε ενώπιον του Τούρκου Διοικητού Ιωαννίνων τον Οσμάν Πασά και ερωτηθείς  γιατί έκανε αυτή την πράξη του απάντησε με τα εξής περίφημα , ηρωικά και ανεπανάληπτα πλέον λόγια:

«Πολέμησα για να ελευθερώσω τον λαό από τα βασανιστήριά σου και  την τυραννία σου  »  

“ I fought in order to free the people from  your tortures and your tyranny” ((Αγγλοι Ιστορικοί που αναγνώσαμε)

Από δε τους 1.000 άνδρες επαναστάτες ΘΕΣΠΡΩΤΟΥΣ αυτού, οι μεν 200  διασώθηκαν, οι δε υπόλοιποι είχαν την ίδια τύχη με τον Διονύσιο. Στη συνέχεια ως αντίποινα ως συνήθως από τους Τούρκους έλαβαν χώρα  τρομερές  και  φρικτές σφαγές   σε όλη την επικράτεια  της Θεσπρωτίας

Μετά τιμής

Γρηγόριος ΚΑΛΟΓΕΡΟΠΟΥΛΟΣ

Συγγραφέας Ελληνιστής

Δρ. Του Πανεπιστημίου της Σορβόννης

Πρόεδρος ΘΟΥΚΥΔΙΔΕΙΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΣΥΒΟΤΩΝ

 

 

Σημείωση: Στο Βιβλιο της ΘΕΣΠΡΩΤΙΑΔΑΣ διδονται περισσότερες βογραφικές πληροφορίες  για τον εν λόγω Διονύσιο των Φιλόσοφο

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *