Η τρέχουσα κατάσταση και ο… Ζήκος από την ταινία “Ο Μπακαλόγατος”

Share Button

του Παναγιώτη Νταή

Οι συζητήσεις για το Τεχνικό Πρόγραμμα (ΤΠ) και τον προϋπολογισμό (π/ υ) του έτους 2020, που πραγματοποιήθηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο, είναι ενδεικτικές για το πώς πορεύεται ο Δήμος Ηγουμενίτσας και πως θα κυλήσει η νέα χρονιά. Καταγράφουμε μόνο ορισμένα χαρακτηριστικά σημεία, από τα οποία προκύπτουν όμως χρήσιμα συμπεράσματα:
Κατ΄ αρχήν δεν υπάρχει κανένας στόχος ούτε στην εκτέλεση του π/ υ, ούτε στην υλοποίηση του ΤΠ. Στον π/ υ για παράδειγμα δεν υπάρχουν ποσοτικοί στόχοι για τα ποσοστά αύξησης των εσόδων ή τα ποσοστά απορρόφησης δαπανών, τα οποία αμφότερα κινούνται σε πολύ χαμηλά επίπεδα, δείχνοντας μια υποεκτέλεση του π/υ. Στο ΤΠ δεν υπάρχουν χρονοδιαγράμματα. Έτσι, το επόμενο έτος όποια και αν είναι η κατάσταση των οικονομικών του Δήμου και η πρόοδος των έργων, ο κ. Δήμαρχος θα μπορεί να ισχυριστεί ότι τα πράγματα βαίνουν καλώς. Είναι όμως αυτή η πραγματικότητα;
Δεύτερον, έχουν εγγραφεί πιστώσεις μεγάλου ύψους, σε μια σειρά από κωδικούς του π/ υ που αφορούν αμιγώς λειτουργικές δαπάνες διαφόρων υπηρεσιών, οι οποίες δεν δικαιολογούνται, αφού δεν προβλέπονται πολλές νέες προσλήψεις ή επέκταση δημοτικών εγκαταστάσεων ή ευρεία ανανέωση εξοπλισμού. Επίσης, δεν δικαιολογούνται αν συγκριθούν με τις ίδιες δαπάνες του 2019.
Οι πιστώσεις αυτές θα μπορούσαν να εγγραφούν σε κωδικούς που δεν διαθέτουν επαρκείς πιστώσεις ή έχουν μηδενικά ποσά και προορίζονται για την κάλυψη αναγκών κρίσιμων τομέων, όπως: νέα έργα και νέες μελέτες, κοινωνικό παντοπωλείο και κοινωνικό φαρμακείο (ανεξάρτητα και συμπληρωματικά από τη χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ), δαπάνες καθαριότητας κοινόχρηστων χώρων, δαπάνες προστασίας περιβάλλοντος, συντήρηση – επισκευή – αναβάθμιση κοινόχρηστων χώρων αναψυχής (πλατείες, πάρκα, παιδικές χαρές κ.τ.λ.), δαπάνες επιμόρφωσης υπαλλήλων, καταβολή επιδομάτων σε απόρους, μελέτες ωρίμανσης έργων, δράσεις πολιτισμού – αθλητισμού κ.α.Αύξηση δημοσίων δαπανών σε αυτούς τους τομείς, σημαίνει πέραν των άλλων, τόνωση της τοπικής αγοράς, ενίσχυση των εισοδημάτων και αύξηση της απασχόλησης.
Τρίτον, σε μια σειρά κωδικών υπάρχει εγγραφή εσόδων, η οποία δεν φαίνεται να βασίζεται στην πραγματικότητα, εκτός αν βελτιωθεί ο μηχανισμός είσπραξης, κάτι για το οποίο δεν αναφέρθηκε τίποτα. Συνεπώς, ο προϋπολογισμός εσόδων είναι υπερβολικά αισιόδοξος.
Τέταρτον, υπάρχουν λίγες χρηματοδοτήσεις από τομεακά προγράμματα του ΕΣΠΑ για τεχνικά έργα υποδομών. Αυτό δείχνει την αδυναμία του Δήμου να διεκδικήσει χρηματοδότηση από κεντρικά προγράμματα του ΕΣΠΑ και συμβάλλει στη μονομερή εξάρτηση από το Περιφερειακό Πρόγραμμα Ηπείρου, για την χρηματοδότηση έργων. Επιβάλλεται, να αυξηθούν τα έσοδα που προέρχονται από εξωτερικές πηγές όπως το ΕΣΠΑ και οι χρηματοδοτήσεις Υπουργεία και Περιφέρεια Ηπείρου. Άλλοι Δήμοι, ίδιου μεγέθους και βεληνεκούς τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα στον τομέα αυτό.
Όσον αφορά στο Τ.Π.(που διαφημίζεται από τη Δημοτική Αρχή ως μεγάλο και αναπτυξιακό) ας δούμε λίγο την πραγματικότητα: Στην ουσία δεν πρόκειται για πρόγραμμα, αλλά για απλό κατάλογο τεχνικών έργων και μελετών, τα οποία δεν εμφανίζουν καμιά εσωτερική συνοχή και αλληλοσυμπλήρωση. Παρουσιάζουν βεβαίως ένα σχετικό ενδιαφέρον και μια προφανή χρησιμότητα. Ένα πρόγραμμα όμως, χωρίζεται σε τομείς δράσης και σε Δημοτικές Ενότητες – Κοινότητες, έχει στόχους, κριτήρια επιλογής και ιεράρχησης έργων και δείκτες αξιολόγησης αποτελεσμάτων.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα δεν διαθέτει τα προαναφερόμενα στοιχεία, με αποτέλεσμα να μένουν όμως χωρίς ονοματισμένα έργα πολλοί τομείς (όπως περιβάλλον, κοινωνική πολιτικήκ.α.) και περιοχές του Δήμου, όπως: Κορύτιανη, Άγιος Γεώργιος (Ρίζανη), Δριμίτσα, Γεροπλάτανος, Μαυρούδι, Άγιος Βλάσης, Βασιλικό, Μαζαρακιά, Ελευθέρι, Φασκομηλιά, Αργυρότοπος, Καρτέρι. Υπήρχαν προτάσεις από τα Συμβούλια, τους Προέδρους των Κοινοτήτων ή τις υπηρεσίες για έργα στις περιοχές αυτές; Λήφθηκαν υπόψη οι ενδιαφέρουσες προτάσεις που υποβλήθηκαν στη συνεδρίαση της Επιτροπής Διαβούλευσης; Με ποια κριτήρια δεν εντάσσονται έργα από τις περιοχές αυτές στο Τ.Π.; Ανωριμότητα λόγω ανυπαρξίας μελετών; Έλλειψη πόρων; Ή προτίμηση άλλων Προέδρων και Συμβουλίων πιο αρεστών στην Δημοτική Αρχή; Το παράκτιο μέτωπο επίσης (Πέρδικα, Σύβοτα, Πλαταριά, Ηγουμενίτσα), με την μεγάλη τουριστική αναπτυξιακή προοπτική, μένει χωρίς εμβληματικά έργα υποδομής (παρά τις επισημάνσεις μελών της Επιτροπής Διαβούλευσης). Η όποια προσπάθεια της Δημοτικής Αρχής να πείσει ότι η τουριστική ανάπτυξη θα υποστηριχθεί από δράσεις προβολής π/ υ 30.000 ευρώ, δεν πείθει.
Η καταγραφή των νέων και μελετών έργων είναι εικονική αφού δεν υπάρχουν ανάλογες πιστώσεις στον π/ υ. Υπάρχουν τα συνεχιζόμενα έργα με πιστώσεις από προγράμματα όπως Φιλόδημος, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, τα μισά εκ των οποίων είναι συνεχιζόμενα έργα, ενώ οι διαδικασίες ωρίμανσής τους ανάγονται στην προηγούμενη πενταετία. Αυτό δείχνει έναν αργό ρυθμό εκτέλεσης της πλειονότητας των έργων και προαναγγέλλει καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή τους. Στον Δήμο Ηγουμενίτσας, συμβαίνουν πρωτόγνωρα πράγματα, όπως π.χ. έργα π/ υ 60.000 ευρώ να ολοκληρώνονται μετά από τρία και πλέον έτη, όταν σε άλλους φορείς έργα τέτοιου π/ υ συνήθως εκτελούνται εντός 12 – 18 μηνών.Πρόκειται για ένα Τ.Π.πολυετούς διάρκειας, που θυμίζει λίγο την κατάσταση στην ταινία «Ο μπακαλόγατος» όπου ο Ζήκος (Κώστας Χατζηχρήστος) έκανε 12 χρόνια να τελειώσει το Δημοτικό, γιατί ήθελε δύο χρόνια στην κάθε τάξη για να τα μάθει καλά. Κατά ανάλογο τρόπο, η Δημοτική Αρχή θέλει δύο θητείες για να ολοκληρώσει το πρόγραμμα της πρώτης θητείας, αν βεβαίως καταφέρει και αυτό.
Τέλος, κάτι για τα δημοτικά τέλη, για τη μη αύξηση των οποίων …πανηγυρίζει η Δημοτική Αρχή. Καλώς δεν αυξάνονται. Αλλά εδώ αναρωτιέται εύλογα κάποιος: Μετά από αυτή την αρνητική κατάσταση στον προϋπολογισμό και τα έργα, θα μπορούσαν να υποστηρίξουν και να επιβάλλουν την αύξηση των τελών, χωρίς αντιδράσεις; Συνεπώς, μην προκαλούν μετατρέποντας την αδυναμία τους σε επιτυχία.

Παναγιώτης Β. Νταής
Δημοτικός Σύμβουλος Ηγουμενίτσας

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *