Β. Γιόγιακας: καλύτερες οδικές συγκοινωνίες με το χαμηλότερο δυνατό κόστος

Share Button

Η καλύτερη εξυπηρέτηση των επιβατών των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιών με το χαμηλότερο δυνατό κόστος επιδιώκεται με τις αλλαγές που φέρνει ο νέος νόμος – πλαίσιο για τις οδικές μεταφορές, τόνισε ο Βασίλης Γιόγιακας κατά την ομιλία του στη συζήτηση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή.

Ο βουλευτής Θεσπρωτίας ανέφερε ότι με το νέο νόμο  η κάθε Περιφέρεια ή και Περιφερειακή Ενότητα αποκτά καθοριστικό λόγο στον σχεδιασμό των διαδρομών και δρομολογίων στην περιοχή ευθύνης της. Επίσης, με τους διαγωνισμούς που θα γίνουν από το Υπουργείο για την ανάθεση των δρομολογίων τίθενται κριτήρια, προϋποθέσεις και ελάχιστες απαιτήσεις προκειμένου να διασφαλιστεί ότι οι επιβάτες – μεταξύ αυτών και όσοι ζουν σε ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές – θα λαμβάνουν συνεχώς ποιοτικές υπηρεσίες στο χαμηλότερο δυνατό κόστος. «Αυτό που ενδιαφέρει τον κόσμο δεν είναι το ποιος παρέχει ένα δημόσιο αγαθό, όπως οι οδικές συγκοινωνίες. Είναι να εγγυάται το κράτος… ότι το δημόσιο αυτό αγαθό προσφέρεται με τους καλύτερους δυνατούς όρους, προς όφελος του πολίτη και του δημοσίου συμφέροντος. Ότι οι πολίτες εξυπηρετούνται στις αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις τους με συνέπεια, με αξιοπρέπεια, με ασφάλεια, καταβάλλοντας το χαμηλότερο δυνατό αντίτιμο!», υπογράμμισε ο κ. Γιόγιακας.

Σχετικά με τον προβλεπόμενο στο ίδιο νομοσχέδιο διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων μεταξύ ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ – η οποία παύει να είναι θυγατρική του ΟΣΕ – ο βουλευτής Θεσπρωτίας τόνισε ότι επιλύνονται προβλήματα πολύχρονης καθυστέρησης, απώλειας κοινοτικών χρημάτων και υπέρβασης προϋπολογισμών στα έργα κατασκευής, συντήρησης και αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Κύριοι Υπουργοί,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είναι νομίζω χρήσιμο να προσπαθήσει κανείς – για χάρη των πολιτών τους οποίους τελικά αφορούν οι δημόσιες συγκοινωνίες – να απλοποιήσει και να συνοψίσει τις βασικές αλλαγές που φέρνει ένα κατά βάση «τεχνικό» νομοσχέδιο.

Η πρώτη από αυτές είναι ότι εισάγεται ένα ενιαίο πλαίσιο για τον σχεδιασμό, την οργάνωση, τη λειτουργία και την εποπτεία των δημόσιων οδικών μεταφορών – αστικών και υπεραστικών.

Ορίζεται μία αρμόδια Αρχή στην κεντρική διοίκηση, η Γενική Διεύθυνση Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Και μία αρμόδια τοπική αρχή στην κάθε Περιφέρεια ή την Περιφερειακή Ενότητα η οποία, μεταξύ άλλων, αποκτά καθοριστικό λόγο στο σχεδιασμό των διαδρομών και δρομολογίων στην περιοχή ευθύνης της.

Οι εισηγήσεις της κάθε τοπικής αρμόδιας αρχής βασίζονται σε Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, σε κυκλοφοριακές μελέτες, σε πολεοδομικά δεδομένα, στο προφίλ του πληθυσμού, στο γεωγραφικό ανάγλυφο.

Και, τελικά, στις ανάγκες μετακίνησης των πολιτών που η κάθε περιφερειακή διοίκηση γνωρίζει και μπορεί να εκτιμήσει καλύτερα.

Γίνεται επομένως ένα βήμα αποκέντρωσης των αρμοδιοτήτων, σύμφωνα με την αρχή της εγγύτητας.

Η δεύτερη αλλαγή, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι οι ανοιχτές, διαγωνιστικές διαδικασίες με τις οποίες θα ανατίθεται το μεταφορικό έργο σε κάθε Περιφερειακή Ενότητα ή γεωγραφική περιοχή.

Διαδικασίες στις οποίες θα προβλέπονται κριτήριαπροϋποθέσεις και ελάχιστες απαιτήσεις:

τόσο για το μεταφορικό έργο το οποίο θα κληθεί να εκτελέσει ο ανάδοχος, όσο και για την επάρκεια, την καταλληλότητα και την ικανότητά του να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις του έργου, σε μέσα και υποδομές.

Ο σκοπός του νομοθέτη εδώ είναι προφανής:

να διασφαλίσει ότι οι χρήστες των δημόσιων οδικών συγκοινωνιών, οι επιβάτες, θα λαμβάνουν συνεχώς ποιοτικές υπηρεσίες στο χαμηλότερο δυνατό κόστος.

Αυτή άλλωστε είναι μια από τις κύριες επιδιώξεις του κοινοτικού κανονισμού 1370 του 2007, ο οποίος επιχειρείται να εφαρμοστεί με τον νόμο-πλαίσιο που συζητούμε.

Έρχεται επίσης ο νομοθέτης να διασφαλίσει ότι το κράτος θα στέκεται αρωγός των πολιτών που ζουν σε ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές, επιδοτώντας στην ουσία τα άγονα δρομολόγια.

Φαίνεται ωστόσο, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι η αντιπολίτευση «διάβασε» με άλλο τρόπο τις προθέσεις του νομοθέτη:

Αντί να δει τα οφέλη για τους εξυπηρετούμενους πολίτεςασχολήθηκε αν και ποιοι μπορούν να διεκδικήσουν ένα «κομμάτι» από την «πίτα» του μεταφορικού έργου.

Αγνόησε το δάσος και είδε το δέντρο!

Αλλά νομίζω ότι αυτό που ενδιαφέρει τον κόσμο δεν είναι το ποιος παρέχει ένα δημόσιο αγαθό, όπως οι οδικές συγκοινωνίες.

Είναι να εγγυάται το κράτος, μέσα από το συντονιστικό, εποπτικό και ελεγκτικό του ρόλο, ότι το δημόσιο αυτό αγαθό προσφέρεται με τους καλύτερους δυνατούς όρους, προς όφελος του πολίτη και του δημοσίου συμφέροντος.

Ότι οι πολίτες εξυπηρετούνται στις αστικές και υπεραστικές μετακινήσεις τους με συνέπεια, με αξιοπρέπεια, με ασφάλεια, καταβάλλοντας το χαμηλότερο δυνατό αντίτιμο!

Και εξοικονομώντας χρόνο, κόπο και χρήμα!

Η εξοικονόμηση χρόνου και χρήματος είναι, άλλωστε, ο τελικός σκοπός, μιας άλλης μεγάλης αλλαγής που φέρνει το νομοσχέδιο:

και αφορά τον διαχωρισμό των αρμοδιοτήτων μεταξύ του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, η οποία πλέον «απογαλακτίζεται» από τον μητρικό οργανισμό με τη μεταβίβαση των μετοχών της στο ελληνικό Δημόσιο.

Ακούσαμε τον κύριο Υπουργό αλλά και τη διοίκηση των δύο εταιρειών να αναφέρονται στα προβλήματα που έχει δημιουργήσει το σημερινό καθεστώς:

πολύχρονη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των διαγωνισμών και του παραδοτέου έργου.

Απώλεια κοινοτικών πόρων.

Υπέρβαση προϋπολογισμών.

Με το νέο μοντέλο – που εφαρμόζεται με επιτυχία στο εξωτερικό αλλά και στη χώρα μας στην περίπτωση του Αττικού Μετρό – επιδιώκεται να «τρέξουν» χωρίς παρεκκλίσεις τα έργα κατασκευής, συντήρησης και αναβάθμισης του σιδηροδρομικού δικτύου.

Με Σχέδια Δράσης που θα συντάξει ο ΟΣΕ Α.Ε. σύμφωνα με τις κατευθύνσεις του Εθνικού Σχεδίου Σιδηροδρομικών Μεταφορών.

Σημαντικό είναι επίσης ότι διευρύνονται οι αρμοδιότητες της ΕΡΓΟΣΕ ώστε να μπορεί να αναθέτει έργα σε τρίτους, να αναλαμβάνει έργα από τρίτους καθώς και να διευρύνει τις πηγές εσόδων της.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Όπως κάθε νομοθέτημα, ο υπό συζήτηση νόμος – πλαίσιο για τις δημόσιες οδικές αστικές και υπεραστικές μεταφορές θα κριθεί στην πράξη.

Στην κατεύθυνση αυτή έχουν ιδιαίτερη σημασία οι υπουργικές αποφάσεις με τις οποίες θα ρυθμίζονται στη λεπτομέρειά τους οι κρίσιμες προβλέψεις του.

Έχουμε την πεποίθηση ότι – ύστερα από μια περίοδο νομοθετικών παρεμβάσεων που δεν απόδωσαν τα αναμενόμενα – θα εφαρμοστούν ενιαίοι, διαφανείς, δίκαιοι και λειτουργικοί κανόνες, ώστε οι συμπολίτες μας να απολαμβάνουν ένα επαγγελματικόανταγωνιστικό και ανταποδοτικό δίκτυο δημόσιων οδικών συγκοινωνιών.

ΔΕΙΤΕ ΤΟ VIDEO ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΕΔΩ

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *