Βασιλική Β. Παππά: Οδηγίες προς τους υποψηφίους για την συμπλήρωση του μηχανογραφικού-Ο ρόλος των ΚΕΣΥΠ

Share Button

vasoΕπιμέλεια: Νίκος Φάτσιος

Οι Πανελλαδικές εξετάσεις τελείωσαν, τώρα αρχίζουν τα δύσκολα για τους υποψηφίους.

Είναι γνωστό πως η συμπλήρωση των μηχανογραφικών που θα γίνει ηλεκτρονικά, αποτελεί την κορύφωση μιας πολυετούς διαδικασίας, μέσα από την οποία καλούνται οι υποψήφιοι να κάνουν καθοριστικές επιλογές οι οποίες θα χαράξουν την παραπέρα πορεία τους.

Με μια βεβιασμένη συμπλήρωση μηχανογραφικού, διακυβεύονται κόποι, αγώνες ζωής, αλλά και βέβαια αρκετά έξοδα και προβάλλει επομένως επιτακτική η ανάγκη για διεξοδική ενημέρωση μαθητών και γονέων. Ειδικότερα, μετά τις πολλαπλές αλλαγές που έχουν επέλθει τα τελευταία χρόνια, έχουμε σημαντική μεταβολή στον εκπαιδευτικό χάρτη της χώρας τόσο για τους μαθητές του παλαιού συστήματος όσο και για τους μαθητές του Νέου Λυκείου κι έχει διαμορφωθεί σήμερα πλέον μια εντελώς νέα πραγματικότητα στο χώρο της Β’/βάθμιας και Γ’/βάθμιας εκπαίδευσης και, κατ’ επέκταση, στις σπουδαστικές και επαγγελματικές επιλογές των υποψηφίων.

Είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με την κα. Βασιλική Β.Παππά η οποία είναι υπεύθυνη στο Κέντρο Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕ.ΣΥ.Π) Ηγουμενίτσας. Η κα. Παππά μας μίλησε μεταξύ άλλων για τα λάθη και τις παγίδες του μηχανογραφικού, για τον επαγγελματικό προσανατολισμό των υποψηφίων και για τις επιλογές που έχουν οι υποψήφιοι μετά το τέλος των εξετάσεων για επαγγελματική αποκατάσταση.

Ακολουθεί η πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη.

 

Ν.Φ. Ποιός είναι ο ρόλος και η αποστολή των ΚΕΣΥΠ?

Β.Π.: Βασικός στόχος των ΚΕ.ΣΥ.Π είναι η παροχή συμβουλευτικής στήριξης και πληροφόρησης, των νέων και των οικογενειών που επιθυμούν να εξασφαλίσουν τις καλύτερες δυνατές προϋποθέσεις για το εκπαιδευτικό και επαγγελματικό μέλλον των παιδιών τους αλλά και την αγορά εργασίας. Επίσης, παρέχουν επιστημονική και συμβουλευτική στήριξη των καθηγητών που εφαρμόζουν τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό στα σχολεία (Σ.Ε.Π.) και τα προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας που υλοποιούνται σ’ αυτά.

Ν.Φ. Μπορεί οι εξετάσεις να ολοκληρώθηκαν, αλλά τώρα αρχίζει ο δύσκολος και ανηφορικός δρόμος για τους μαθητές οι οποίοι καλούνται να πάρουν πολύ σημαντικές αποφάσεις για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία και να επιλέξουν ποιόν δρόμο θα ακολουθήσουν. Τι θα τους συμβουλεύατε να πράξουν? Τι πρέπει να λάβουν υπόψη προτού κατασταλάξουν? Πως μπορούν να καταλάβουν ποιό επάγγελμα τους ταιριάζει?

Tα ερωτήματα που συνήθως δημιουργούνται σε έναν άνθρωπο που καλείται να πάρει αποφάσεις για την επαγγελματική του πορεία είναι τα εξής:

* Ποιος /ποια είμαι; Σε ποια κατάσταση ακριβώς βρίσκομαι;

* Τι θέλω; Πού θέλω να φτάσω;

* Τι με εμποδίζει να κινηθώ προς το στόχο μου;

Η είσοδος σε ένα επάγγελμα δεν είναι αποτέλεσμα μιας στιγμιαίας απόφασης, αλλά μιας μακροχρόνιας αναπτυξιακής διαδικασίας που συμβαδίζει με την ψυχολογική εξέλιξη του ατόμου. Μια συζήτηση με το σύμβουλο, όπου ο νέος ή η νέα μιλά για τις επιθυμίες, τα όνειρα, τις αγωνίες, τους φόβους ή οτιδήποτε άλλο σχετίζεται με την επιλογή της επαγγελματικής του κατεύθυνσης πάντα βοηθάει… Είναι καλό να διευκρινιστεί ότι ο σύμβουλος δεν αναλαμβάνει ρόλο διεκπεραιωτή, δίνοντας πληροφορίες ή και έτοιμη απάντηση στο νέο για κάθε αίτημά του, αλλά τολμά με την κατάλληλη μεθοδολογία, να στηρίξει τα άτομα που ζητούν τις υπηρεσίες του, να αναπτύξει δεξιότητες σε μια πορεία αυτογνωσίας για την εκπλήρωση των ονείρων του. Ο συμβουλευόμενος θα πρέπει να οδηγηθεί σταδιακά να βρει μόνος του τις δικές του λύσεις, που θα πρέπει να είναι σε θέση να διαχειριστεί άμεσα και στο μέλλον. Διαφορετικά θα αποτύχει στη διατήρηση μιας θέσης εργασίας για την οποία δεν είναι έτοιμος.

Ν.Φ. Η συμπλήρωση του μηχανογραφικού είναι μια επίπονη διαδικασία που κρύβει πολλές παγίδες. Είναι μια διαδικασία που απαιτεί προετοιμασία και ώριμη σκέψη. Ένας λάθος μπορεί να οδηγήσει τον υποψήφιο σε μια σχολή που πιθανόν να μην επιθυμεί και σύντομα να την εγκαταλείψειΠοιά λάθη πρέπει να αποφύγουν? Τι πρέπει να προσέξουν?

Η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου είναι το τελικό στάδιο της προσπάθειας που κατέβαλαν χιλιάδες υποψήφιοι για μια θέση στη τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η σωστή συμπλήρωσή του είναι μια επίπονη διαδικασία, διότι υλοποιείται μετά από κοπιαστική περίοδο για τους υποψηφίους. Η συμπλήρωσή του επομένως, πρέπει να γίνει με ηρεμία και χωρίς άγχος. Ούτως ή άλλως η εισαγωγή σε μια σχολή δεν είναι παρά ένα βήμα στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία των υποψηφίων. Οι εποχές που η εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποτελούσε συνώνυμο της επαγγελματικής αποκατάστασης έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί.

Δηλώνουν επηρεασμένοι από τις βαθμολογίες τους και μάλιστα συγκριτικά με τις βάσεις των παλαιοτέρων ετών. Δεν δηλώνουν μεγάλο αριθμό τμημάτων λόγω υπερεκτίμησης της βαθμολογίας τους. Επηρεάζονται από την γνώμη των άλλων βάζοντας σε δεύτερη μοίρα τις προσωπικές τους επιλογές. Επηρεάζονται από την κατάσταση που επικρατεί αυτή τη στιγμή στην αγορά εργασίας ενώ σε 10 χρόνια τα πράγματα μπορεί να είναι τελείως διαφορετικά. Επηρεάζονται πάρα πολύ από τα Μ.Μ.Ε. και τα πρότυπα που προβάλλουν (π.χ. εκπομπές μαγειρικής, καλλιτέχνες, ποδόσφαιρο κ.λπ). Δηλώνουν κάποιο τμήμα στο μηχανογραφικό τους διότι φοβούνται ότι αν κάποιος με την ίδια βαθμολογία το δηλώσει σε καλύτερη σειρά στο μηχανογραφικό του θα προηγηθεί. Αυτό συμβαίνει μόνο σε ισοβαθμία στις Στρατιωτικές ή Αστυνομικές Σχολές και δεν είναι το πρώτο κριτήριο. Ξεχνούν να οριστικοποιήσουν το μηχανογραφικό τους. Συμπληρώνουν το μηχανογραφικό σε διάφορους ιστότοπους και όχι στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας με αποτέλεσμα να νομίζουν λανθασμένα ότι υπέβαλαν σωστά το μηχανογραφικό τους.

H συμπλήρωση του μηχανογραφικού επιβάλλεται να γίνεται με βάση τα ενδιαφέροντα του υποψηφίου, τις επαγγελματικές διεξόδους των τμημάτων που επιλέγει, τα επαγγελματικά δικαιώματα, την αγορά εργασίας καθώς και τα οικονομικά δεδομένα της οικογένειας.

Στο επόμενο βήμα καλό είναι να γίνει ταξινόμηση των τμημάτων με βάση τις προτιμήσεις του υποψηφίου. Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να δηλώνεται με βάση τις βάσεις των παλαιότερων ετών αλλά με κριτήριο τι είναι εκείνο που πραγματικά θα ήθελε να κάνει. Σε αντίθετη περίπτωση θα ήταν μεγάλο λάθος. Η υψηλή μοριοδότηση δίνει στον υποψήφιο τη δυνατότητα μεγαλύτερης γκάμας επιλογών.

Ν.Φ. Τι θα συμβουλεύατε τους υποψηφίους? Από την εμπειρία, την ενασχόλησή σας με το αντικείμενο και την συναναστροφή σας με πολλούς μαθητές, μπορείτε να αποκαλύψετε κάποια μικρά μυστικά προκειμένου να αποφύγουν λάθη για τα οποία ενδεχομένως αργότερα μετανιώσουν?

Καλό είναι να επιλέγουμε αντικείμενα σπουδών που είναι κοντά στα δικά μας ενδιαφέροντα παρά μια σχολή που δεν μας εκφράζει. Δεν υπάρχουν καλές ή κακές σχολές. Αυτό που είναι καλό για κάποιον, για κάποιον άλλο είναι κακό και αδιάφορο. Η όποια επιλογή μας πρέπει να συμβαδίζει με τις ανάγκες του εσωτερικού μας κόσμου. Πριν από οποιαδήποτε απόφαση θα πρέπει να αναρωτηθούμε τι έχει προτεραιότητα για μας: το οικονομικό όφελος, το κοινωνικό κύρος ή η προσωπική μας ικανοποίηση;

Ν.Φ. Τι άλλοι εναλλακτικοί δρόμοι υπάρχουν κ.Παππά για κάποιους που δεν θέλουν να ακολουθήσουν την… πεπατημένη? Υπάρχει ζωή εκτός μηχανογραφικού?

Ένας μαθητής τελειώνοντας το Λύκειο πέρα από το δρόμο του Πανεπιστημίου μπορεί να ακολουθήσει και πολλούς άλλους δρόμους προκειμένου να δει τα όνειρά του να πραγματοποιούνται όπως: μπορεί να υποβάλλει αίτηση στο πανεπιστήμιο Κύπρου, μπορεί να διεκδικήσει μία θέση σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού, έχει τη δυνατότητα να σπουδάσει σε κάποιο δημόσιο ή ιδιωτικό ΙΕΚ, να διεκδικήσει μία θέση στην Πυροσβεστική Ακαδημία και στη Σχολή Λιμενοφυλάκων, να εισαχθεί στις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού με το απολυτήριο Λυκείου, να σπουδάσει στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο ή στο αντίστοιχο της Κύπρου, να εισαχθεί στη Σχολή Καλών Τεχνών με ειδικές εξετάσεις.

Ν.Φ.Ποιός είναι ο ρόλος και η συμβολή των γονιών? Πόσο επηρεάζουν τα παιδιά στις αποφάσεις τους?

Η στήριξη και συμπαράσταση των γονιών σ’ αυτή την προσπάθεια των παιδιών τους είναι καθοριστικής σημασίας. Ως καθοδηγητές, οι γονείς εκφράζουν τη γνώμη τους, ακούνε και σέβονται τα θέλω του παιδιού τους, αλλά, δεν επιβάλλουν την άποψή τους. Υποστήριξη δεν σημαίνει να παίρνουν εκείνοι τις αποφάσεις των παιδιών τους. Οφείλουν να συζητήσουν με τα παιδιά τους, χωρίς να τα πιέσουν προς μια συγκεκριμένη κατεύθυνση, ιδιαίτερα, όταν τα παιδιά δεν είναι ακόμα σίγουρα για την καριέρα που θα ακολουθήσουν, για δυο σοβαρούς λόγους: επειδή βιώνουν μία φυσιολογική σύγχυση, λόγω της μεγάλης ευρύτητας και ποικιλίας νεοαναδυόμενων επαγγελμάτων.

 

Ν.Φ. Βιώνουμε μια πρωτοφανή και πρωτόγνωρη κρίση με 1,5 ανέργους. Τι θα συμβουλεύατε αυτούς που βρίσκονται εκτός εργασίας? 

Πολλοί νέοι περιμένουν πως θα υπάρχει γι’ αυτούς δουλειά μετά το σχολείο. Όταν βρίσκουν λίγες ή καθόλου εργασιακές προοπτικές, το αποτέλεσμα είναι συναισθήματα πικρίας και απογοήτευσης. Συχνά νιώθουν ότι δεν αξίζει να συνεχίσουν την προσπάθεια ανεύρεσης εργασίας. Νιώθουν μόνοι, απογοητευμένοι, και σχεδόν θυμωμένοι με τον κόσμο. Επομένως, η περισσότερη εκπαίδευση και ειδίκευση μπορούν να βοηθήσουν τους νέους και να τους εξοπλίσουν με περισσότερα προσόντα για περισσότερες δουλειές. Στη σημερινή σκληρή αγορά εργασίας η εκπαίδευση και η ειδίκευση αποκτούν όλο και μεγαλύτερη σημασία. Γι’ αυτό, καλό είναι να συζητήσουν με κάποιον σύμβουλο για όλες τις νέες δυνατότητες και για πιθανά προγράμματα στο πεδίο των ενδιαφερόντων τους. Χρειάζεται συνεχής ενημέρωση για τα νέα επαγγέλματα που δημιουργούνται, αναπτύσσονται και αναδιαμορφώνονται στους τομείς των τηλεπικοινωνιών, της πληροφορικής, των ηλεκτρονικών και της βιοτεχνολογίας.

Ν.Φ. Για τους τυχερούς που θα μπορέσουν να βρουν μια δουλειά, ποιές είναι οι δεξιότητες που αναζητούν οι εργοδότες?

* Επικοινωνιακές δεξιότητες

* Εντιμότητα

* Ομαδοσυνεργατικές δεξιότητες

* Διαπροσωπικές δεξιότητες

* Strong Work Ethic

* Δημιουργικότητα

* Ευελιξία/ Προσαρμοστικότητα

* Ικανότητα επίλυσης προβλήματος

* Ψηφιακές δεξιότητες

* Οργανωτικές δεξιότητες

Ν.Φ. Ποιόν ρόλο καλούνται να διαδραματίσουν οι επαγγελματικοί σύμβουλοι?

Η επιλογή επομένως επαγγέλματος, δεν είναι και δεν πρέπει να είναι ένα τυχαίο γεγονός και, στις περιπτώσεις που αντιμετωπίζεται ως τέτοιο, έχει σοβαρές συνέπειες στον άνθρωπο σε προσωπικό, επαγγελματικό και κοινωνικό επίπεδο. Αντιλαμβάνεστε επίσης ότι στη σημερινή εποχή οι θεσμοί της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού καλούνται να διαδραματίσουν κεντρικό ρόλο. Αυτό που έχει σημασία είναι η συνειδητοποίηση του γεγονότος ότι η δια βίου μάθηση και ανάπτυξη της κριτικής αυτογνωσίας και κοινωνιογνωσίας δεν είναι πλέον πολυτέλεια αλλά αναγκαιότητα για επιβίωση και εξέλιξη.

Ν.Φ. Πως μπορεί να βοηθήσει η Πολιτεία και το κράτος προς την κατεύθυνση αυτή?

Επιβάλλεται η πολιτεία να συμβάλλει έτσι, ώστε οι θεσμοί της Συμβουλευτικής και του Επαγγελματικού Προσανατολισμού να πάρουν κεντρικότερο ρόλο στο χώρο της εκπαίδευσης και να αναγνωριστεί η σημασία του ρόλου των Συμβούλων. Χρειαζόμαστε Συμβούλους υψηλών προσόντων και με υψηλή αίσθηση ευθύνης για την ολική και δια βίου ανάπτυξη των ανθρώπων, των πολιτών, των εργαζομένων και για την κοινωνική ανάπτυξη γενικότερα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *